Bent Isager-Nielsen: I forbrydelsens verden

Billede af Bent Isager-Nielsen

Jagten på gerningsmanden

Af Josefine Gulbæk Olsen, studerende på Analytisk Journalistik, Aarhus Universitet.

Det var en fyldt sal på DOKK1, der tirsdag aften sad klar til at modtage Bent Isager-Nielsen.
Den højlydte mumlen blandt publikum blev overtaget af stilhed, da den forhenværende drabschef trådte op på scenen klokken nitten.
Han stod klar til at invitere publikum med ind bag kulissen i forbrydelsens verden. I april, i år, gik Bent Isager-Nielsen på pension efter 44 års tjeneste hos politiet. I løbet af sin lange karriere stod han blandt andet i spidsen for Rigspolitiets Rejsehold, hvor han var med til at opklare landets alvorligste forbrydelser.

Farlig eller sindssyg?
Gennem sin karriere har Bent Isager-Nielsen stiftet bekendtskab med utallige forbrydelser og gerningsmænd. Bent Isager-Nielsen pointerer, at befolkningen i Danmark har en tendens til at karakterisere gerningsmændene som sindssyge. Det er dog et absolut fåtal af forbrydere, som faktisk er sindssyge. ”Sindssygdom, ondskab og farlighed er ikke det samme” siger Bent Isager-Nielsen, og understreger vigtigheden af at skelne mellem disse begreber. Man kan sagtens være sindssyg uden at være farlig, og modsat fuldstændig rask i sindet men ekstremt farlig og ondskabsfuld. Det er Peter Lundin og Marcel Lychau Hansen (bedre kendt som Amagermanden) begge eksempler på.

Motiv og meningen i forbrydelsen
”Hvad får mennesker til at begå uhyrlige ting?” spørger Bent Isager-Nielsen, mens han giver indblik i de psykologiske mekanismer, der driver en person til at begå den ultimative forbrydelse: At tage et andet menneskes liv. Det kan være vanskeligt at forstå. I jagten på gerningsmanden er det væsentligt at lede efter motivet bag forbrydelsen og spørge sig selv: Hvem vil kunne finde mening i denne handling? Forbrydelsen vil altid give mening for gerningsmanden i øjeblikket, understreger Bent Isager-Nielsen, og fremhæver især hævn og jalousi som de primære motiver for personfarlige forbrydelser.

Det var et engageret og spørgelystent publikum, der havde taget plads i salen denne tirsdag aften. Bent Isager-Nielsen fik integreret publikum i sine fortællinger gennem dialog og spørgsmål, og selvom foredraget centrererede om alvorlige tematikker, så skabte han en god stemning med plads til grin. Bent Isager-Nielsen gav gennem hele foredraget et unikt indblik i forbrydelsens verden.

Foredrag: Bent Isager-Nielsen: I forbrydelsens verden
Tid: Tirsdag den 23. oktober 2018 kl. 19.00
Sted: DOKK1