Billede af baby som træner hovedløft - mototisk træning af babySådan træner du din babys motorik

 
Af Line Hjerrild 
Foto Jørgen Diswal

Børns kroppe gennemgår en enorm udvikling i de første leveår. Et af de store udviklingsområder er motorikken, som er helt essentiel at stimulere fra start. Men hvordan gør man det bedst muligt? Vi har stillet underviser med mange års erfaring indenfor babymotorik, Lotte Molin, dette spørgsmål. Her får du en række af hendes tips til gode øvelser, der styrker dit barns motorik, helt fra start. 

Øvelser, som kan implementeres fra fødslen:

  • Læg dit barn på maven ved hvert puslebordophold (når humøret er godt og sulten ikke trykker). Stimulér barnet ved selv at komme ned og sige ’hej’ eller vis en spændende ting.

  • Bær dit barn i maveliggerstilling – støt hovedet mod din arm, så længe det er nødvendigt.

  • Øv maveliggerstillingen ved at lade dit barn ligge på fars eller mors bryst. Hud-mod-hud-kontakt er en ekstra bonus, da det styrker dit barns følesans.

  • Du kan styrke dit barns lyst til at løfte hovedet ved at stryge og nusse ned over barnets ryg, mens det ligger på maven. Du kan også gøre det ved at tumle, gynge, vippe og svinge barnet ofte.

Øvelser til når dit barn kan holde hovedet kortvarigt:

  • Bær tit barnet i maveliggerstilling med hovedet frit. Du kan eventuelt gøre det til en gyngetur, hvor du eksempelvis synger: ”Ro, ro, ro din båd, tag din åre fat. Vuggende, vuggende, vuggende, vuggende over Kattegat."

  • Sæt dine fødder på en stol eller på sofabordet, og læg dit barn ”op ad bakken” på dine ben med hovedet frit. Så kan dit barn kigge ud i verden eller op på dig.

  • Hold barnet i skæve vinkler – også med hovedet nedad. Det styrker balancen.