Billede af sovende baby, mor og barn

Dortes barsels-dogmeregler

 

Barsel er ikke nødvendigvis en lykkelig tid, du glæder dig til, eller befinder dig godt i. Tiden kan føles uendelig lang, du føler dig alene og isoleret, og du har svært ved at nyde tingenes tilstand.

Psykomotorisk terapeut og underviser Dorte Wahlberg har udarbejdet disse 10 dogmeregler til dig på barsel. Efter at være smådeprimeret gennem hendes to første barsler, besluttede hun sig for at tredje barsel skulle være anderledes. Læs hendes dogmeregler og find selv inspiration:

Jeg har været på barsel tre gange, de første to gange var jeg smådeprimeret det meste af tiden. Tredje gang tog jeg nogle afgørende beslutninger og vedblev med at undersøge, hvordan jeg kunne bevare mit rimeligt gode humør. Det lykkedes langt fra hele tiden, men for det meste. Her er hvad jeg gjorde:

Øv dig i at slappe af når barnet sover. Sov hvis du kan, eller se film, læs, mediter, lav yoga. Ikke noget der føles ”pligtagtigt” men noget der føles lystfyldt, energigivende og opladende. Brug hele tiden mens barnet sover. Hvis du ikke bruger hele tiden, så start med ovenstående og slut med pligterne. Fortæl til andre, at du slapper af når barnet sover som den mest almindelige ting. Du må godt prale: JEG drøner altså ikke rundt når mit barn sover!

Øg dine grænser for rod og kaos. Træn dig i at skubbe rodet til side. Bogstaveligt talt, prøv det! Skub morgenservice ned i den ene ende af bordet. Fej legetøjet ned i den anden ende af stuen. Du kan rydde op hele tiden nu, og du kommer til at gøre det hele tiden de næste år. Senere i dit liv kommer der mere tid til orden. Visualiser evt. dig og din partner som pensionister i en fin, ren, ordnet stue. Fokuser på, at det vigtigste er den følelsesmæssige stemning mellem dig og dit barn. Rod er sekundært. Det vigtigste du kan give dit barn er en støttende atmosfære i hjemmet. Den er der, når du har en tilpas arbejdsbyrde og balance mellem opspænding/afspænding.

Hold pauser fysisk og mentalt. Når du er blevet overbelastet og alligevel fortsætter, så vid at det ikke betaler sig: Du bliver irriteret og opspændt. Hold en lille pause, afbryd det du er i gang med. Bed evt. andre om at tage over. Du får helt sikkert ny energi på et andet tidspunkt: når du har fået søvn, mad, drikke, pause fra situationen. Vent på, at ny energi kommer. Hvis den ikke kommer, så iagttag det og find ud af om du er dybere overbelastet. Sig det højt: ”Jeg holder pauser for at undgå at blive overbelastet,” eller bed din partner og andre om at minde dig om det.

Øv dig i at lave afstand til barnet. I starten af jeres barselsliv kan en meter væk fra barnet føles som langt væk. Væn dig langsomt til, at det er ok at komme lidt væk en gang imellem, også selvom du det meste af tiden bærer barnet på dig/er helt tæt med barnet. Du kan have brug for pauser i den tætte kontakt. Kast barnet i armene på din partner når vedkommende kommer hjem fra arbejde, og mærk efter. Gør noget lystfyldt for dig selv. Kort tid i begyndelsen, længere tid senere.

Bed om hjælp og tag imod hjælp. Vores generation har brug for at lave nogle familie-lignende netværk, hvor vi hjælper hinanden. Find ud af om der er mennesker omkring dig, som du kan få hjælp af. Væn dig til at være konkret med det du har brug for. Undersøg hvad der kan lade sig gøre, tilbyd selv din hjælp når det kan lade sig gøre. Når børnene bliver lidt større, kan det nærmest være lettere at passe to børn end et. Vær åben med at turde prøve, at dit barn kan blive passet kort tid. Vid at børn har godt af at have flere kærlighedspersoner omkring sig.

Kys din kæreste. Du er formodentligt for træt til at kysse din kæreste særlig meget. Og måske synes du I løber rundt i et forældre-hamsterhjul, uden overskud til hinanden. Som nybagt far kan det være vanskeligt at genkende sig selv, derfor er det udmærket at give plads til, at han laver aktiviteter som han også gjorde i sin ”gamle” identitet. Der hvor du har overskud, kan du støtte ham i det. Arranger det sådan, at han kan tage af sted. Forestil dig, at I havde fire børn og skulle have det til at fungere. I ville formodentlig blive nødt til at dele tingene op og blive meget effektive. Mærk efter og undgå at arrangere for meget og gå på kompromis, hvis du overbelaster dig selv væsentligt og bliver irriteret på barnet (og partneren!).

Accepter at have mindre tid til sex hvis det er tilfældet. Din mand går ikke i stykker af mindre sex, tværtimod er det en chance for at jeres forhold kan modnes og basere sig på samliv, hvor nydelsen ikke længere er omdrejningspunktet (tilføjelsen til denne regel har min mand skrevet).

Accepter din situation og undgå irritation. Den sværeste dogme-regel. Irritation opstår helt sikkert. Du vil få ondt af dig selv og få lyst til at kaste barnet ud af vinduet. Du vil blive irriteret på andre mødre, der ser ud til at klare det fint. Du vil klage til din mor og dine veninder. Du vil skælde ud på din partner, fordi du er frustreret og træt. Accepter det og undersøg grunden til din irritation. Husk at der er en STOR overbelastning tilstede i din nye situation. Den kan du ikke fjerne men hellere finde ud af hvad der grundlæggende er dine vanskeligheder herved. Få evt. noget følelsesmæssig assistance. Kig på dine inderste skygger og dybeste grundkonflikter, chancen er her nu. Glæden og vækstmulighederne ved at blive mor er store.

Undgå isolation. En del barselskvinder bliver mere isolerede end godt er, og måske har du ikke overskud til at opsøge kontakt. Måske er du flyttet til et nyt område. Snak med dem du møder på din vej: Ekspedienten, din mor, dine veninder, naboer, din underviser, din mand, familiemedlemmer. Gå på barselscafe. Find én eller to i mødregruppen, som du føler du svinger med, undersøg om det føles givende at gøre ting sammen. Ellers drop det. Drop evt. din mødregruppe, bed om en ny. Lav din egen mødregruppe. Vær med i netværk. Sig goddag til alle med barnevogn, kontakt potentielle kontakter som måske også har små børn.

Fokuser på de små ting, der fungerer. Husk dig selv på en eller to ting, som fungerede godt i dag. Påskøn din indsats. Klap dig selv på skulderen. Gå efter det lystbetonede: Hvis du har en god stund når du bader/pusler barnet, så lav det til en rutine/giv det plads i dit liv. Dans med barnet til din yndlingsmusik. Drik mange kopper kaffe med din nabo. Beløn dig selv med lakridser, dameblade, karbade, frisørbesøg, hudpleje eller hvad du kan lide. Accepter at du har vaner og ritualer, der kan synes mærkelige. Hvis endnu en gåtur med barnevogn føles ulidelig, så skub vognen væk langt frem foran dig og sving med armene. Det øger din blodcirkulation og kan medvirke til at undgå depression.

Sidste barsels-dogmeregel. KISS = KEEP IT SIMPLE STUPID!
Spis færdigretter, lad være med at gøre rent, tro på at dit barn overlever uden D-dråber et par dage, gå i graviditetsbukser, køb ind med umiddelbarhed, undgå negativt selskab, accepter at du har brug for din mor, drop perfektionismen, vær levende og gør flere ting der gør dig mere glad.