FOF fremfor fitness


Af Line Hjerrild
Foto: Caroline Abild Jessen



Lea Topholm var allerede tidligt i sin graviditet fysisk aktiv hos FOF Aarhus.  Med ankomsten af sønnen Bertil er hun ikke blevet mindre tændt på at træne - så længe det gøres på hendes post-gravide krops præmisser. 


Mange nybagte mødre træner intensivt efter fødslen for at vende tilbage til den krop, de havde før deres graviditet. Lea Topholm på 36 fik i september ’16 sønnen Bertil. Hun har også været optaget af at genoptræne kroppen. Men trods ønsket om at tabe de ekstra kilo og styrke sine muskler har Lea aktivt fravalgt at træne i et fitnesscenter.

For hende er det nemlig vigtigere at passe på sin krop end at få de hurtige resultater. 

”Det er vigtigt for mig, at jeg træner et sted, hvor det bliver sagt, hvis jeg gør det forkert. Og hvor der ligeledes er fokus på, at teknikken er ligeså vigtig, som at man får det gjort,” fortæller hun.

Fitnesscenter – Nej tak 

Tidligt i sin graviditet trænede Lea på et yogahold i hendes lokale fitnesscenter. Men da holdene blev aflyst prøvede hun ved et tilfælde FOF Aarhus’ Yoga for gravide – og det har hun ikke fortrudt. 

”Jeg var helt vild med at gå på holdet. Så efter fødslen tænkte jeg hurtigt, at jeg skulle i gang igen. Men jeg ville gerne være sikker på, at den motion, jeg dyrkede, var den rigtige i forhold til, hvad min krop kunne. Så at det ikke bare handlede om at være vildt aktiv for så at få nogle skader, som jeg kunne døje med senere. Og netop at fortælle, hvis man gør noget forkert, var Martha (underviseren, red.) rigtig god til, både da jeg gik til yoga og efterfødselstræning,” fortæller Lea. 

Hun har ikke sidenhen overvejet at starte i et fitnesscenter igen, da hun er blevet meget glad for den vejledning, hun fik på FOFs træningshold. 

Ifølge psykomotorisk terapeut og underviser hos FOF Aarhus, Dorte Wahlberg Feil, kan det være en god idé at overveje, hvordan man træner sin krop, når man har født, da kroppen gennemgår en proces.

”Rent fysisk er kroppen i en hormonel omstilling efter graviditet og fødsel. Derfor er led og ligamenter mere bløde end normalt. Så skånsom træning, som fokuserer på at aflaste leddene, kan være en god idé. Og det kan også være fornuftigt nok at få noget vejledning fra en, der kender kroppens fysiske og psykiske formåen,” påpeger hun. 


”Man har en tendens til at tænke, at når man træner, skal det gøre ondt bagefter.
Men det synes jeg ikke, at efterfødselstræning skal”


”Det skal ikke gøre ondt” 

På FOFs efterfødselshold har Lea været særligt glad for, at der har været tid og plads til at tage forbehold for hendes krops begrænsninger, mens hun stadig er blevet udfordret på den gode måde. 

”Man har en tendens til at tænke, at når man træner, skal det gøre ondt bagefter. Men det synes jeg ikke, at efterfødselstræning skal. Man må gerne have lidt sved på panden og kunne mærke, at man har brugt sin krop. Men det skal ikke gøre ondt – for du har en krop, der lige har været igennem det værst tænkelige nærmest. Sådan en træning synes jeg, jeg fik på holdet,” fortæller hun. 

Dorte Wahlberg Feil er enig i, at efterfødselstræning ikke må gøre ondt, da det kan være et udtryk for, at dele af kroppen styrkes forkert eller belastes for meget. Og på længere sigt kan for hård og forkert træning have konsekvenser – også selvom det gøres via normalt harmløse øvelser.

”Hvis man træner meget hårdt med for eksempel mavebøjninger og squats, kan man risikere at påføre kroppen unødvendige belastninger, som på sigt kan give skader. Så det handler om at dyrke motion, som styrker kroppen stille og roligt fremfor at udmatte og belaste sig selv,” forklarer Dorte Wahlberg Feil. 


”Han synes bare, det er helt vildt skægt.
Han er blevet ekstremt vild med at blive vendt på hovedet” 


Godt for både mor og barn

Efter at have været med på FOF Aarhus’ efterfødselshold to gange har Lea nu valgt at stoppe, fordi hun og familien flytter udenfor Aarhus. Nu træner hun i stedet i naturen sammen med en veninde.

”Vi bruger blandt andet de øvelser, vi har lært ved FOF. Udover øvelser for puls og styrke er jeg meget glad for nogle udstrækningsøvelser, hvor man strækker ryg og skuldre godt tilbage. Man sidder jo meget fremme med armene, når man ammer, så ryggen bliver nemt øm,” beretter hun. 

Udover at Lea har fået styrket sin krop, er der endnu en bonus ved træningen på efterfødselsholdet. Sønnen Bertil på nu syv måneder har også haft stor glæde af at blive stimuleret gennem sange, lege og bevægelser. 

”Han synes bare, det er helt vildt skægt. Han er blevet ekstremt vild med at blive vendt på hovedet,” fortæller Lea, som yderligere forklarer, at der på holdet blev gjort meget ud af at have børnene med, når de var vågne. For eksempel ved at agere som vægtskive for mor, mens der blev leget flyvemaskine og lavet krydsbevægelser til sangen ’Hjulene på bussen’. 

Ifølge Dorte Wahlberg Feil er det rigtig godt, at barnet inddrages i træningen, da det styrker tilknytningen mellem mor og barn. 

”Når man laver øvelser, som involverer øjenkontakt, spejling og følelsesmæssig afstemning mellem mor og barn, så sker der vigtige neurale processer i barnets hjerne. Desuden frigives hormonet oxytocin ved berøring, som får os til at slappe af. Samtidig er det motorisk godt for børnene tidligt at blive stimuleret, så de udvikler vestibulærsansen (sansen for ligevægt, red.) og de andre primære sanser bedst muligt.” 

Lea er personligt glad for, at hun har haft mulighed for både at træne selv og samtidig styrke Bertils motorik. 

”Det har helt bestemt haft en positiv effekt på ham. Når vi kommer ud et sted, så hviler han meget mere i det hele, når bare jeg er der,” fortæller hun og påpeger med et lille grin: ”Han har været rigtig glad for de øvelser, vi har lavet. Faktisk har han været helt skuffet, hvis han først er vågnet op til allersidst, så vi ikke skulle lege, men derimod bare spise og så pakkes ned i barnevognen igen.”