Yogaguide: Hvilken yogi er du?

Af Line Hjerrild
Foto: Jørgen Diswal 
August 2017

Yoga er en skøn og forløsende måde at være god ved dig selv, både fysisk og mentalt. Men synes du også, yoga er en jungle af forskellige stillinger, formål og udtryk? Og er du heller ikke sikker på hvilken yogaform, der er den perfekte for dig?  

For at hjælpe har vi skabt en oversigt over hvilke yogaformer, du kan gå til hos FOF Aarhus. Så kan du nemt og hurtigt forstå forskellen mellem Hatha, Iyengar og mange andre yogaformer og finde frem til det yogahold, der passer dig. 


Hatha Yoga stilling

Hvad er Hatha Yoga?
Hatha yoga er den oprindelige, klassiske yoga, som fokuserer på klassiske stillinger, meditation og åndedrættet. Hatha yoga danner grundstammen for en bred vifte af andre yogaformer.

Hvad er særligt ved Hatha Yoga?
Når du udøver Hatha Yoga, arbejder du med klassiske yogaøvelser, hvor du bliver i stillingen, så du kan mærke din krop og udvikle din kropsbevidsthed. Det er således en rolig yogaform, hvor der er fokus på din vejrtrækning, kropsbevidsthed, koncentration og på at udføre stillingerne korrekt.

Hatha Yoga er for dig, der..
Ønsker at finde indre ro og balance i et roligt tempo, hvor du lytter til din krops kunnen. Hatha Yoga er en rigtig god yogaform for begyndere, som gerne vil introduceres til yogaens univers. 


Ashtanga Yoga stilling

Hvad er Ashtanga Yoga?
Ashtanga Yoga er den mest aktive yogaform, der findes. Det er en meget krævende form for yoga, der har fokus på at skabe styrke, fleksibilitet og udholdenhed.

Hvad er særligt ved Ashtanga Yoga?
I Ashtanga Yoga er der en række faste serier af stillinger, som forbindes med hinanden gennem forskellige bevægelser og fokus på åndedræt, som er med til at skabe et flow. Samtidig benyttes der også forskellige kropslåse og fokuspunkter for at fastholde flowet, og der benyttes et bestemt antal ind- og udåndinger for at komme ind og ud af en stilling.  

Ashtanga yoga er for dig, der.. 
Har lyst til at prøve kræfter med en avanceret og fysisk hård yogaform. Ashtanga Yoga er også en perfekt måde at komme i god, fysisk form, da du anvender alle kroppens muskler. 


Iyengar Yoga stilling
Hvad er Iyengar Yoga?
Iyengar Yoga udspringer af Hatha Yoga, men er mere teknisk og gymnastisk i sine øvelser. I Iyengar Yoga arbejdes der meget med kroppens udholdenhed, styrke, fleksibilitet og balance. 

Hvad er særligt ved Iyengar Yoga?
I Iyengar Yoga benyttes ofte yogaudstyr (tæpper, blokke, bælter og pøller) for at kunne udføre yogastillingerne bedst muligt. Desuden er der meget fokus på åndedrættet, når stillingerne udføres. 

Iyengar Yoga er for dig, der..
Gerne vil prøve en udfordrende yogaform, hvor der er fokus på at øge din kropsbevidsthed. Iyengar Yoga er den perfekte yogaform til dig, som gerne vil styrke din krop således, at du supplerer øvrige sportsaktiviteter eller din evne til at meditere.  


MediYoga stilling

Hvad er MediYoga?
MediYoga er en moderne yogaform, som som udspringer fra Kundalini yoga. Den er udviklet af IMY (Institut for medicinsk yoga) i Stockholm og anvendes ofte i sundhedsvæsenet som et led i behandlingsforløb til en lang række diagnoser. Af samme grund kaldes MediYoga også for medicinsk yoga.

Hvad er særligt ved MediYoga?
I MediYoga søger man at skabe en grundlæggende balance mellem krop og sind ved hjælp af blide, aktive øvelser, afspænding og meditation, hvor åndedrættet kobler det hele sammen. Det er en skånsom yogaform, hvor alle kan være med, uanset fysisk formåen.

MediYoga er for dig, der..
Ønsker at udøve en blid form for yoga. MediYoga kan også være godt for dig, som oplevelser en eller anden form for fysisk problematik: eksempel kroniske smerter, nedsat bevægelsesfunktion (eksempelvis ved parkinsons eller andre nervesygdomme), forhøjet blodtryk, hjerteflimmer eller ved stress.


PMT Yoga stilling

Hvad er PMT yoga?
PMT Yoga er en ny form for yoga, hvor hver enkelt deltager er i fokus. Formålet med PMT Yoga er at arbejde med krop og psyke for at bearbejde den uhensigtsmæssige livsførelse (travlhed, stress osv.) som vi i dag bedriver i Vesten.   

Hvad er særligt ved PMT yoga?
I PMT Yoga er der særligt fokus på, hvordan yogastillingerne udføres, da formålet er at skabe kropsbevidsthed for i højere grad gøre dig i stand til at lytte til din krop. Igennem PMT Yoga lærer du at skabe større kontakt mellem din krop og psyke, som bl.a. kan hjælpe dig med at korrigere din kropsholdning for at få det mest optimale bevægemønster og mindst muligt ondt i eksempelvis ryg, fødder, skuldre m.m. 

PMT Yoga er for dig, der.. 
Har et ønske om at forstå din krops og sinds signaler bedre. PMT Yoga er en god måde at blive mere kropsbevidsthed og ikke mindst mere til stede i nuet. Alle kan deltage.


Restorativ Yoga stilling

Hvad er Restorativ Yoga?
Restorativ Yoga er en samlet betegnelse for yogastillinger, som har til formål at afspænde, afstresse og genopbygge kroppen, så krop og sind styrkes og genoplades. 

Hvad er særligt ved Restorativ Yoga?
Restorativ Yoga er en meget blid yogaform, som tager højde for din krops niveau og kunnen. I Restorativ Yoga arbejdes der med et blidt flow, hvorefter du hviler dig i stillinger, som støtter kroppen og forløser spændinger og træthed. 

Restorativ Yoga er for dig, der.. 
Ønsker at styrke krop og sind i et roligt og blidt tempo. Restorativ Yoga er en god yogaform for dig, som har været syg, har følt dig stresset eller som har skavanker, som der skal tages særligt hensyn til (fx dårlig ryg, slidgigt m.m.)


Vil du vide mere?