35 års musikundervisning

 

35 års undervisning uden én dags fortrydelse


Af Line Lundgaard Hjerrild
Foto: Jørgen Diswal


Musikken har altid fyldt meget i Steen Søgaards liv. Som fireårig lyttede han til Mozart, og som universitetsstuderende i musik spillede han klaver flere timer dagligt. I år har han været hos FOF Aarhus i 35 år og har nu 75 kursister, som han underviser i klaver.


”Jeg har nok altid været en nørd.” Sådan beskriver Steen sig selv, når han fortæller om sit forhold til musik. Allerede som fireårig blev han fascineret af en kendingsmelodi i et radioprogram, som viste sig at være 3. sats af Mozarts symfoni nr. 39. Siden da har Steen været bidt af musik, og passionen har fulgt ham i hans valg af både uddannelse og job – og han har aldrig fortrudt. ”Jeg har været klaverlærer i 33 år, og jeg har ikke én eneste gang været ked af at skulle på arbejde,” fortæller Steen.

Med far som inspirationskilde

Selvom Steen lyttede til Mozart som fireårig, husker han ikke sit barndomshjem som et udpræget musikerhjem. Men der blev lyttet til musik i radioen og spillet grammofonplader.
Da Steen var 10 år, købte hans far, der selv havde lært at mestre tangenterne til husbehov, et klaver og hyrede en underviser til Steen. ”Og så øvede min far de samme musikstykker, som jeg lærte,” erindrer Steen og fortsætter: ”Det gav mig motivation til at øve. Så det er helt sikkert min far, jeg kan takke for alt det her.”
Efterfølgende blev Steen elev på Folkemusikskolen, hvor han blev sikker på, at han skulle arbejde med musik. ”Jeg skulle egentlig bare have overstået min gymnasietid, så jeg kunne studere musik. Så jeg var meget målrettet omkring det, allerede dengang,” fortæller Steen, som efter gymnasietiden besluttede at læse musik og tysk på Universitetet for at få en dybere indsigt i faget.

Håndskrevne noder og glæden ved musik

Selvom Steens største ønske var at spille musik, startede hans karriere som underviser hos FOF Aarhus ved et tilfælde. I 1981 startede han som foredragsholder på foredragsrækken ”Veje til den klassiske musik”. To år senere begyndte han at undervise ét hold om ugen i klaver. Herefter gik det slag i slag, og efter 35 år som underviser har Steen i dag 75 kursister fordelt på 13 hold. Men selvom Steen ugentligt har mange kursister at skulle forholde sig til, er det vigtigt for ham altid at give dem personlig vejledning. ”Jeg laver håndskrevne noder til mine kursister, og jeg tilpasser melodier og sange til deres niveau. Nogle gange er der jo for eksempel gigtfingre med i spillet, og så må man tage højde for, hvad der kan spilles af den pågældende elev,” forklarer Steen og påpeger, at det vigtigste for ham er at give musikglæden videre til kursisterne ved blandt andet at finde musik, som de kan lide at spille.

Fra Bach til Beatles med et personligt touch

Steen forsøger at give sine kursister en glæde ved musik ved at præsentere dem for meget forskellig musik – lige fra Bach til Beatles. Men ifølge Steen handler klaver ikke kun om at spille. ”Klaver er et færdighedsfag, som kræver øvelse. Men at spille klaver er også meget personligt,” forklarer Steen, der ser glæden ved musik som noget af det vigtigste at give videre i sin undervisning: ”Jeg guider mine kursister, men de skal selv lave deres egen fortolkning af musikken. Så noderne er en opskrift, men selve musikken ligger bagved noderne. For musik er jo kunst.” Ifølge Steen fylder musikken meget i hans liv. Og selvom dét at spille klaver kræver mange timers forberedelse, som ikke altid er sjove, kunne Steen ikke forestille sig at lave andet end at undervise i musik. ”Hvis jeg skulle vælge job i dag, ville jeg vælge det samme område som nu. For mit job som underviser har gjort mere, end jeg næsten turde håbe på,” afslutter Steen.

 

Har du fået lyst til at gå til klaver? Find alle vores klaverhold her.