Billede fra sangundervisning med sanglære Birgitte MortensenNår musikken skaber ’flow’ og samhørighed

 

Af Line Lundgaard Hjerrild
Foto Jørgen Diswal

 

Når sangunderviser Birgitte Mortensen afholder kurser, går det ikke stille for sig. For der synges både i høje og dybe toner, når der arbejdes med stemmens mange facetter.

”De mennesker, jeg underviser, elsker at synge, og vil gerne synge sammen med andre eller lære deres stemme bedre at kende,” fortæller Birgitte. Og det er netop kursisternes motivation og foreningen af deres unikke stemmer, som vækker hendes lyst til at undervise.

Fællesskab og ’break’ fra hverdagen
Birgittes passion for musik og sang startede allerede i barndommen. Her spillede hun klaver og gik til kor, og efter gymnasiet kom hun ind på Det Jyske Musikkonservatorium, hvor hun tog uddannelsen som almen musiklærer. Herefter gik det stærkt, og hun blev kort tid efter underviser hos FOF Aarhus, hvor hun i dag både underviser i kor og sang. 

Det er vigtigt for Birgitte at hjælpe kursisterne til at opnå en særlig samhørighed i sangen og mellem deres stemmer. På den måde finder kursisterne en fælles grobund i sangen, selvom de har forskellige ønsker og niveauer. ’Jeg gør meget ud af at skabe plads til alle i fællesskabet, og jeg ønsker at videreformidle til den enkelte, hvad deres stemme rummer, og hvordan den lyder sammen med andre,’ uddyber Birgitte.

Sangundervisningen fungerer som et ’break’ fra hverdagen, hvor kursisterne kan slappe af og give sig hen til musikken, forklarer Birgitte: ’De kommer med vidt forskellige baggrunde og oplever, at de kan skabe sange i fælleskab og mødes om det at synge.’

Succesen er det musikalske flow
Ifølge Birgitte handler sang om ’at give sangen tid til at rodfæste sig’. For når man giver sangen tid til at vokse, oplever kursisterne ofte, at de rykker sig stemmemæssigt. Og det er for Birgitte en af de største glæder ved at undervise i sang, fordi hun her mærker, at hun får formidlet en glæde ved at synge og ved at bruge stemmen.

’Det er fantastisk, når man kan mærke kursisternes glæde ved at synge, og når noget vi har arbejdet længe med lykkes,’ forklarer hun og fortsætter: ’Det er en succes for mig som underviser, når deltagerne oplever, at deres stemmer går op i en højere enhed med musikken. Det skaber et musikalsk flow, som er rigtig dejligt at opleve.’