Foredrag og kultur

Diagnose eller opdragelse?

 

OY5zm7GnqPM?rel=0

 

Er et barn, der helst vil lege alene, som ikke opfatter legekoder og som ikke reagerer på andre børns signaler en umoden 5-årig eller et barn, der lider af Aspergers syndrom? Er et præmaturt barn hypersensibelt og ukoncentreret, fordi det siden fødslen er blevet pakket ind i særlige hensyn fra forældrene, fordi der har været overvældende angst for at miste, eller er det derimod et umodent centralnervesystem og forsinket myelindannelse, der ligger bag?

Hvis en dreng fra 7. lige har hærget klasselokalet skyldes det så, at han har ADHD med for høj hjernestammeaktivitet, eller er det blot en frustreret 14-årig, hvis forældre skal skilles?

Det er generelt svært at adskille børn med opvækstrelaterede problemer, og så de børn, der har hjernedysfunktioner. Viden om et barns normale udvikling er derfor et uundværligt redskab, hvis man skal have de rette forudsætninger for at kunne afgøre, hvorvidt et barn har udviklet sig normalt, er umoden eller forsinket i sin udvikling, eller om der måske ligefrem er tegn på en direkte hjernedysfunktion.

Læs anmeldelse af dette foredrag, som Ann Elisabeth tidligere har gæstet os med

Holdoversigt
Hold Nr. Afholdes Sted Foredragsholder   Pris
6918
tir 20-11-18 19:00
DOKK1
Ann-Elisabeth Knudsen
1 lekt.
Kr. 150