Glimt fra kødløs madlavning

Billeder fra kødløs madlavning

Få inspiration til kødløs madlavning

 

En lørdag i februar samledes 10 deltagere om et yderst aktuelt emne: Kødfri madlavning. De havde alle et ønske om at få gode tips til råvarer, smage, konsistenser og retter, så ugens dag(e) uden kød glider lettere ned - hos alle i familien.

Men hvordan lave mad uden kød? Måske du også selv har et ønske om at blive bedre til at lave mad uden kød, men ved ikke helt hvordan. Kig med her, hvor du kan finde lidt inspiration.

 Billede af råvarer der ligger klar på et bord

Deltagerne startede med at lave plantebaserede smoothies, bl.a. med avocado, banan, æble, spinat og ingefær. Ved at lave en smoothie, evt. til morgenmad, får du hurtigt en masse grønt indenbords.

Billede af smoothie der er plantebaseret

Tofu er en rigtig god idé at blive fortrolig med, hvis du gerne vil leve mere vegetarisk. Det er nemt at anvende og let at tilpasse sin egen smag. 

Billede af tofu der skæres ud - fra et madlavningshold

I det kødløse madunivers handler det også om at tilføje en masse forskellige smage og konsistenser, så alle sanser bliver stimuleret. Her fik deltagerne lavet rodfrugtechips, der giver et godt crunch.

 Billede fra kødløs madlavning af rodfrugtechips

Nogle vegetariske og veganske retter klinger ret 'kødfyldt', såsom vegetariske frikadeller... Måske det bliver lettere at overbevise familien om jeres nye livsstil, hvis maden lyder velkendt? I hvert fald fik deltagerne lavet nogle saftige veggiedeller. Disse er en god ret at begynde med, hvis du er ny i det grønne køkken, da det kun er fantasien, der sætter grænser i forhold til råvarer og krydderier. Samtidig mætter de godt.

 Billede fra kødløs madlavning med veggiedeller 

Og så er der serveret!

Billede fra kødløs madlavning, hvor maden er færdig 

 

Har du selv lyst til at snuse til det kødløse madunivers? Vi har løbende vegetariske og plantebaserede madkurser. Tag et kig på alle vores madkurser her.