Billede af journalist, forfatter, tv- og filmmand, foredragsholder, cykelkommentator og digter Jørgen Leth

Foredrag af Jørgen Leth - "Mine helte"

Jørgen Leth: Mine helte

Af FOF-anmelder Thor Friborg Witt, studerende ved Historie og Nordisk sprog og Litteratur, Aarhus Universitet

Torsdag aften kl. 19:00 var Studenterhuset i Aarhus fyldt op med mennesker, der var fremmødt grundet aftenens foredragsholder; den folkekære digter, filminstruktør og cykelkommentator, Jørgen Leth. Jørgen Leth ville fortælle om sine helte, som var foredragets udgangspunkt. Foredraget handlede dog lige så meget om Leths eget private liv, karriere og tankegang.

Jørgen Leth startede med at indrømme, at sin forberedelse til foredraget ikke var synderligt omfattende. Han foretrak at improvisere og lade foredraget tage ham derhen, hvor det nu gjorde; en metode som prægede mange facetter af hans liv – specielt arbejdslivet. Friheden til at lade interessen styre vejen. Man skulle nemlig være nysgerrig. Nysgerrigheden vægtede Jørgen Leth meget højt. Det var en mærkesag for ham, derfor opfordrede han også publikum; Vær’ nysgerrige!

Foredraget var delt op i to. I første del fortalte Jørgen Leth om sin opvækst i Aarhus, samt sin kærlighed og loyalitet til byen – en dyd som betød meget for ham. Jørgen Leth fortalte herefter om sine helte. Her fortalte han om, hvordan han valgte sine helte, hvad de betød for ham, og hvad de var. Heltene kunne nemlig komme i mange afskygninger, og det gjorde de specielt for Jørgen Leth. Heltene talte både cykelryttere, familiemedlemmer, musikere og andre kollegaer fra kunstens verden.

Anden del af foredraget begyndte med fremvisning af filmklip fra Leths film ”Det perfekte menneske” og ”Livet i Danmark”. Her forklarede han, hvordan han studerede mennesket og dets gøren, som han forestillede sig en forsker vil gøre det. Det var drivkraften bag værkerne.

Publikum lyttede intenst til hele foredraget, som blev afsluttet med en spørgerunde. For mit eget vedkommende har der aldrig været så stor interesse fra publikum for at stille en foredragsholder spørgsmål, som der var denne aften i Studenterhuset. Spørgsmålene var meget alsidige og af forskellig karakter, men Jørgen Leth svarede med stor iver og seriøsitet på dem alle.

Jørgen Leth var i dialog med publikum, og selv følsomme emner, såsom sit helbred og nylige afsked med TV2, blev berørt og forklaret med en åbenhed og imødekommenhed. Hertil var der også plads til spørgsmål af lettere grad, som omhandlede Leths reklamer for Citroén, og hvem han troede ville vinde Tour de France i år. Alt sammen svaret med et smil på læben. Da spørgerunden var slut, takkede Leth for interessen for sit arbejde og kunstneriske værker og forlod scenen med et stort bifald.

Foredrag: Jørgen Leth: Mine helte
Tid: Torsdag d. 25. april 2019 kl. 19.00
Sted: Studenterhus Aarhus

Billede af FOF Aarhus anmelder Thor Witt

Hej! Jeg hedder Thor Friborg Witt, og jeg er p.t. arbejdssøgende. Jeg er med i FOF Aarhus anmelderkorps, fordi jeg elsker at skrive om interessante emner og personer, hvilket der er rig mulighed for, når man anmelder foredrag hos FOF Aarhus. I min fritid finder du mig altid i gang med en god bog. Ellers tilbringer jeg tid sammen med min kæreste og venner. Jeg nyder også forskellige former for motion som fx styrketræning, badminton eller løb.