Billede af skuespiller Lisbet Dahl på Aarhus Katedralskole

Foredrag af Lisbet Dahl - "Undskyld jeg blander mig"

Den muntre revydronnings livshistorie

Af FOF-anmelder Marie Vernegreen Christensen, bachelorstuderende på Dramaturgi med tilvalg i Billedkunst og Visuel Kultur, Aarhus Universitet

Lisbet Dahl – Danmarks revydronning – går smilende rundt mens publikum trisser ind på plads. Hun smalltalker og blander sig med mængden. Det er personligt og uformelt, og der er ingen divanykker at spore. Dog er vi ikke i tvivl om, at vi ser på en skuespiller. Hun indtager veloplagt scenen, og hun ved, hvordan man står, går og taler på den. Men hun har også stået dér det meste af sit liv, og det er lige præcis, hvad vi skal høre om i aften.

Foredraget tager udgangspunkt i biografien ’Undskyld, jeg blander mig’. "Jeg blander mig i alt", forklarer Lisbet. "Jeg blander mig, fordi jeg tit ved ting hurtigere end andre". Det står klart, at Dahl ved, hvad hun mener, og hun er ikke bange for at blive upopulær for sine indvendinger. "Jeg træder på folk med min charme", siger hun og høster latter fra salen.

Synsk til husbehov

Kronologisk gennemgår hun sit liv. Vi lærer hende at kende med detaljerede anekdoter og masser af humor. Hun guider os igennem en livshistorie med ganske lidt kærlighed til skolen, stor teaterfascination, barndom, revy, børn, skilsmisser og velkendte navne som Preben Kaas, Ebbe Langberg og Claus Ryskjær – eller blot Rysse. Indimellem deler hun relevante budskaber med os. Hele molevitten krydres med masser af gestik og små performative levendegørelser.

Det er tydeligt, at hun er vant til at kommunikere med kroppen og fortælle historier. Publikum griner og stemningen er munter. Dog bliver der anderledes stille, da et mere åndeligt tema smides ud i salen. "Jeg er synsk", fortæller Lisbet. Hun har aldrig taget kurser – blot lyttet til sin intuition. Det er en naturlig del af hende, som hun ikke er bange for at tale om, men hun dvæler ikke ved det og kan ikke dy sig for også at drysse lidt humor over det. "Jeg er synsk til husbehov", siger hun.

"Jeg skal ikke huskes"

Lisbet Dahl er sammensat. Kæk og bramfri – det vidner hendes historier om, at hun har været hele livet. Meget social og dog genert ifølge hende selv. Den generte side har dog aldrig fået lov at fylde for meget på scenen. Hun har aldrig haft sceneskræk. Hun mener ikke, at hun tager tingene så seriøst.

Heller ikke når det kommer til spørgsmålet om, hvad hun gerne vil huskes for. "Jeg skal ikke huskes". Salen griner. Men jeg er sikker på, at hun vil huskes som muntert og lystigt selskab – i hvert fald af de århusianere der var til stede i Katedralskolens festsal denne sidste aften i februar.

Foredrag: Undskyld, jeg blander mig - v. Lisbet Dahl
Tid: Torsdag d. 28. februar 2019 kl. 19.00
Sted: Aarhus Katedralskole