Skip to content

Vi har fået ny hjemmeside og arbejder på at løse tekniske problemer. Hvis du har foretaget et køb online mellem den 24/6-6/7 og IKKE har modtaget en bekræftelse og faktura pr. mail, bedes du kontakte os.

Det skal være trygt for dig at gå på aftenskole - se retningslinjerne for Covid-19

Retningslinjer ifm. Covid-19
Billede af kvinde som laver pilates-øvelse

Styrk dit indre korset

Træn dit sind og styrk dine muskler

Af Josefine Sørensen og Line Lundgaard Hjerrild
Foto: Jørgen Diswal


Vi knokler i fitnesscentre, får ømme ben efter lange løbeture og sveder for at slippe af med de fem kilo, der er så svære at få til at forsvinde.
Vi ved, at sundhed er vigtigt – og mange af os knokler for at opretholde den. Men er en stærk og slank krop lig med sundhed, hvis vi ikke er til stede mentalt, når vi træner? Motionsformen pilates gør op med, at der kan sættes lighedstegn mellem sundhed og dét at nå et fysisk mål. For der ligger potentielt også en sundhed i at være et menneske, som træner med både krop og sind under hele processen.

Styrk dit ”indre korset”

Pilates er opfundet af tyskeren Joseph H. Pilates, der på grund af dårligt helbred eksperimenterede med forskellige former for motion for at styrke både krop og sind. Med inspiration i blandt andet yoga, meditation og gymnastik udarbejdede Joseph Pilates en række metoder, som især fokuserede på at træne de dybereliggende muskler samt de små muskler for at styrke kroppen indefra.
Efter 1. verdenskrig emigrerede Joseph Pilates til USA og åbnede sammen med sin hustru et studio i New York. Stedet blev særligt kendt for at hjælpe dansere fra blandt andet New York City Ballet til at genoptræne skader og undgå nye ved hjælp af Pilates’ principper.

Selvom Joseph Pilates aldrig fik nedskrevet konkrete grundsætninger for sin metode, har pilates som motionsform overlevet efter Joseph Pilates’ død i 1967. I dag tales der ofte om otte grundprincipper, som er med i alle øvelser, når der dyrkes pilates.

Den grundlæggende træning i pilates handler om at styrke kroppens kernestruktur, de dybe mave- og rygmuskler, som er med til at forbedre kropsholdningen og giver større udholdenhed.

Pilates fokuserer hermed på at træne de inderste og små muskler i kropskernen, som ofte kan være svære at nå på andre måder, men som alligevel kan skabe store problemer, hvis de er for svage – blandt andet ondt i ryggen, som op mod 80 procent af danskerne føler sig besværet af fra tid til anden.

En symbiose mellem krop og sind

For mange kan pilates virke som en motionsform, der er på højde med andre typer træning, fordi der er fokus på at styrke kroppens muskler. Men pilates adskiller sig ved ikke kun at gå op i at gøre kroppens muskler større, tydeligere eller at skabe udholdenhed.

Det essentielle i pilates er nemlig ikke at nå et bestemt mål med sin træning – det handler i højere grad om både at have krop og sind med i øvelserne og være til stede i træningsprocessen. Lærer man først at lytte til sin krop – og ikke det, man tror, kroppen har behov for – oplever man ofte bedre resultater med sin træning.Pilates kan dyrkes af alle og kan have en gavnlig effekt på alle, ligegyldigt om du skal genoptræne eller vedligeholde en sund krop.

De 8 grundprincipper i Pilates


1. Afspænding
Forbered dig både fysisk og mentalt ved at reducere unødvendige spændinger.

2. Koncentration
Mærk efter i kroppen og tænk ikke på andet end nuet. Det gør dig i stand til at fokusere på processen - ikke på målet.

3. Balance
Arbejd med kroppens bevægelighed og find balancen og stabiliteten i kropsstammen, hvor rygsøjle og bækken er i centrum.

4. Vejrtrækning
Fokusér på vejrtrækningen og lad dine muskler arbejde. Det gør du ved at ånde ind i forberedelsen til øvelsen og ved at ånde ud, når du laver selve øvelsen.

5. Centrering
Styrk dit indre kropskorset ved at fokusere på de inderste muskler. Tag afsæt i musklerne, der centrerer sig omkring bækken og mave.

6. Koordination
Vær bevidst om, hvilke muskler du lader arbejde, så du styrker din evne til at sætte rette kraft på det rette tidspunkt i det rette sted, når du dyrker pilates.

7. Flydende bevægelser
Lad dine muskler arbejde langsomt og flydende. Langsomhed gør bevægelsen hårdere mens de små, dybe muskler aktiveres. Du træner samtidig din meditative tilstand.

8. Udholdenhed
Træn din udholdenhed så musklerne kan holde til mere i længere tid. Det skaber holdningsmuskler, som er gavnlige for kroppen.

Lær de grundlæggende øvelser i pilates

Pilates

Styrk din muskulatur og afspænd din krop med pilates hos FOF Aarhus