Skip to content

Vi har fået ny hjemmeside og arbejder på at løse tekniske problemer. Hvis du har foretaget et køb online mellem den 24/6-6/7 og IKKE har modtaget en bekræftelse og faktura pr. mail, bedes du kontakte os.

Det skal være trygt for dig at gå på aftenskole - se retningslinjerne for Covid-19

Retningslinjer ifm. Covid-19
Billede af Ann-Elisabeth Knudsen, forfatter og fordragsholder

Ann-Elisabeth Knudsen

Ann-Elisabeth Knudsen: Diagnose eller opdragelse

Mød Ann-Elisabeth Knudsen, hjerneforsker, forfatter og foredragsholder, til tankevæækende foredrag om diagnose og opdragelse

Det er nødvendigt for både forældre, pædagoger og lærere at kunne skelne børns adfærd. Hvad er hvad? Hvornår skal der stilles en diagnose, og hvornår skal der opdrages – og hvad gør vi ved det? 

Er et barn, der foretrækker at lege alene, og som ikke kan læse andre børns signaler, en umoden 5-årig eller et barn med Aspergers syndrom? Eller er et for tidligt født barn hypersensibelt, fordi forældrene har taget særlige hensyn fra fødslen, eller er der tale om et umodent centralnervesystem? Har knægten, som lige har raseret 7. klasse, ADHD med for høj hjernestammeaktivitet, eller er det blot en frustreret 14-årig, hvis forældre skal skilles?

Det er ikke let, og generelt er det en stor mundfuld for de fleste at kunne skelne mellem børn, som har opvækstrelaterede problemer, og børn som har hjernedysfunktioner. Alle hjerner kan påvirkes, men ikke alle hjerner er organiseret på samme måde. Det betyder i praksis, at den samme type pædagogik opfattes forskelligt af forskellige børn. Kom og hør mere om alt dette.