Foredrag og debat

Anna Ancher, Krøyer og guldaldermaleren Jørgen Sonne

Anna Ancher, Krøyer og guldaldermaleren Jørgen Sonne

To af Skagens stjerner: Anna Ancher og P. S. Krøyer.

P. S. Krøyer (1851-1909) har et lysklart, let, legende, selvfølgeligt maleri. Det griber én. Det er pragtstykker. Drenge ved en strand, kvinder går tur ved vandet, en kvinde læser ved en rosenbusk. Kunstværkerne viser en glitrende virkelighed. Og Marie Krøyer skal være en lysende basis i den. Der er ikke i Krøyers kunst plads til de dystre mørke toner, som både han og Marie ellers bærer i deres sind. Krøyer vil se det lyse.

Anna Ancher (1859-1935) kunne genfortrylle et hvilket som helst sted med sin farvesans og formsans. En køkkenpige ved et vindue, en pige i stadsstuen, et vindue med blafrende gardiner, en blind i sin stue. Alt bliver til lysende form- og farvekraft, en fest for øjet. Men hendes billedrum er også fyldt med ydmyghed, omsorg og barskhed. Hun er en stærk fornyer i billedsproget, og hun vokser med støtte og respekt fra sin mand Michael Ancher. Foredraget byder også på nogle af de andre skagensmalere.  

Jørgen Sonne. En romantisk fortæller fra den danske guldalder.

Jørgen Sonne (1801-90) udviklede sit billedsprog på sin helt egen måde. Han skabte sine motiver med klassisk afklaret form og romantisk hed farve. Det lykkedes at skabe storhed, så man fik blik for det ædle i malkepigers liv. Sonne tog ivrigt fat i tidens fordring om at skabe en kunst, der kunne støtte op om de danske værdier og give respekt for de folkelige lag. Han billeder kan have en sød stemning, man vender hjem fra kirken, alle er glade. Andre gange er han fuld af stille storhed. Han er dristig i sin måde at lægge linjer, flader og farver på. I Sct. Hans Nat ved Helenegraven i Tisvilde brager farverne frem og rammer menneskenes situation. Han var desuden den, der gav os billeder fra de store sejre og de store nederlag i 1848 og i 1864. Foredraget rummer også kunstværker fra de andre store guldaldermalere.

2 foredragsaftener ved kunsthistoriker mag. art. Gitte Tandrup