Livsstil og personlig udvikling

Mindfulness for stressramte

Mindfulness for stressramte 

Kurset er for dig, som mærker eller har mærket symptomer på stress eller som er sygemeldt med stress. Det kan også være, at du er på vej tilbage på arbejde efter en sygemelding med stress.

At være mindful handler om bevidst at være fuldt opmærksom og tilstede i øjeblikket, men uden at være dømmende. At være med det, som er lige nu.

Kurset forløber over 9 uger, hvor vi mødes en gang om ugen, og hver session tager 2 timer. Ved hver session vil vi lave praktiske mindfulness øvelser. Det vil både være øvelser, som involverer åndedrættet, men også øvelser, hvor vi bruger kroppen i form af blide stræk. Derudover mødes vi 4 timer om lørdagen mellem 5. og 6. mødegang, hvor vi skal praktisere en halv dag i stilhed. Du skal forberede dig på, at du dagligt skal afsætte en halv time til at meditere derhjemme.

Med mindfulness kan vi i hverdagen bevidst rette vores opmærksomhed på det, som sker i vores tanker, følelser, krop og vores adfærd uden at være dømmende, men se situationer som de er. Med fokus på åndedrættet vil vi spænde af og dermed skabe mere balance i os selv.

Forskning viser, at stress-hormonet Kortison sænkes, når vi praktiserer mindfulness. Det betyder, at det er lettere at sove om natten, tage hverdagens udfordringer lidt fra oven og slappe mere af fra de krav og forventninger, der presser os i hverdagen og gør os syge af stress.

I løbet af de 9 uger, som kurset forløber over introduceres og trænes de grundlæggende principper og værktøjer i MBSR (mindfulness-baseret stressreduktion), som er udviklet af Jon Kabat-Zinn. MBSR er en evidens-baseret metode, der gennem omfattende forskning har vist sig at være virksom over or symptomer på stress, angst og depression. Mange oplever desuden at metoden, der bygger på systematisk træning i mindfulness, effektivt fører til øget nærvær, forbedret livskvalitet og velvære, samt en mere venlig og accepterende indstilling overfor sig selv og andre.

Hensyntagende - max. 7 kursister på holdet.

Praktisk info:

Beklædning: afslappet tøj, som du føler dig godt tilpas i.

Materiale: Der udleveres et hæfte og adgang til lydfiler med guidede meditationer til den daglige træning.