Foredrag og debatarrangementer

Sommerhøjskole

Sommerhøjskole i Taastrup | FOF Københavns Omegn

Her er muligheden for at få et mere systematisk kendskab til et af højdepunkterne i operaens historie skabt i første halvdel af 1800-tallets Italien. For mange er det selve indbegrebet af smuk, flot og velklingende opera, hvor den menneskelige stemmes udfoldelse er i centrum (bel canto). Det gælder både i de opfindsomme, herlige blandinger af humor og skønhed og i de alvorsprægede værker med stor patos med et tilhørende stærkt musikalsk udtryk. Kurset vil fokusere på operaernes opbygning, tilblivelse, musikdramatiske virkemidler, æstetik, deres specielle stil - med tilladte ‘unoder’ - og orkestrering. Komponisternes liv, karrierer og deres forskellige måder at komponere på bliver også berørt, herunder den store påvirkning - også konkurrence - de har øvet på hinanden og på senere komponister. Der vil være handlingsgennemgange af 6 udvalgte operaer med tilhørende illustrative musikeksempler spillet på et godt musikanlæg. Og de vigtigste motiver, temaer og citater bliver også spillet på klaver. Der bliver også mulighed for at se udvalgte akter af operaerne på storskærm.

Vi skal også se på samtidshistorien, og det vil her sige tiden lige efter Napoleonskrigene, der spiller en overordentlig stor rolle for komponisternes muligheder for at udforme de alvorsfulde operaer efter deres rigtige forlæg.  2 af operaerne (Mary Stuart og Puritanerne) afspejler i deres handlinger de religiøse og politiske stridigheder der fulgte efter reformationen og diverse modreformationer og hvor man på den måde er inde i det spændende krydsfelt mellem det kirkelige i religionshistorien og den fornemste verdslige kunstform: opera.

Rejsen til Reims (Rossini - 1825) er klingende champagne og operagenrens svar på Halløj på Badehotellet! Den er skrevet til den franske Charles X’s kroning i 1825 som et festfyrværkeri af flot orkesterspil, virtuose arier og smægtende skønsang - dengang leveret af Europas dygtigste sangere. Allerede den ironiske titel - man kommer ikke ud af stedet - giver den første antydning af en fantastisk, vittig og kongelig musikunderholdning som tager sit udgangspunkt i europæisk og specielt fransk samtidshistorie i det første årti efter Napoleonskrigene. Udover sjove og til dels respektløse musikalske citater får man de mest elegante, virtuose og frydefulde skrivemåder for sang og orkester som overgår alt hvad Rossini har lavet indenfor komisk opera. Operaen har en meget speciel handlingskarakter, opbygning og stil. Hvorfor brændte Rossini det eneste partitur efter bare 3 opførelser. Og hvordan kan man så opføre operaen i dag?

Wilhelm Tell (1829) Rossinis sidste opera blev i kombinationen af kvalitet og kvantitet også hans største. Den schweiziske frihedskamp fra 1200-tallet er via Schillers intensivering af dramaet og ikke mindst Rossinis musikalske beskrivelser blevet til et storværk der hensatte datidens publikum i ekstase og benovelse. Blandt mange spektakulære optrin skal titelpersonen med en pil skyde et æble af sin søns hoved. Tidens andre - og også senere - operakomponister har brugt værket som en lærebog over alt hvad der overhovedet kunne lade sig gøre i en opera. Det var også stærkt medvirkende til at operaen fik over 500 opførelser alene i Paris i Rossinis egen levetid.

Norma (Bellini - 1831) Dette melodiske storværk har påvirket flere komponistgenerationer og for mange er det indbegrebet af skønsang (bel canto). Derfor indtager værket en særlig plads i operalitteraturen, og det blev også meget rost af blandt andre Wagner for dets fine overensstemmelse mellem teksten og musikken. Det er en historie om afsløringen af den overståede, men forbudte kærlighed og dens frugter. Kan en mor få sig selv til slå sine børn ihjel fordi hun hader deres far?

Puritanerne (Bellini - 1835) Det er en spændende episode fra England i tiden lige efter borgerkrigen (1640’erne) som ikke mindst var en religionskonflikt og som sådan også en udløber af reformationen. Det er beskrevet med indlevelse og opfindsomhed af katolikken Bellini og samlet set er det hans mest vellykkede opera bl.a. med store bravurarier og spændende kirke- og vanvidsscener. Iført sin store brudekjole må Elvira konstatere at hendes elskede som hun lige skulle giftes med er stukket af med en anden kvinde. Hun forstår ikke at det er af politiske og religiøse grunde og bliver derefter sindssyg.

Elskovsdrikken (Donizetti - 1832) ak ja, hvad billig rødvin ikke kan afstedkomme - så selv svindleren får succes! Men operaen er en sublim balanceakt mellem skønhed, naivitet, tårer, humor og skønsang. Den handler om standsforskelle, kærlighed og penge, som den forelskede Nemorino foreløbig ikke har mange af. Og hvem ved hvad og hvornår?

Mary Stuart (Donizetti - 1835) Den ikke-katolske Elizabeth I af England opfatter i 1580’erne den skotske dronning Mary Stuart som en trussel af pga. dennes magtbegær, strenge katolicisme, intriger og jalousi. Dertil kommer kvindelig stolthed, forfængelighed og storpolitik som i Schillers dramatisering af de to dronningers fatale konfrontation gør stykket til langt mere end blot klingende historieskrivning og et reformationsopgør. Det ender med den opsigtsvækkende og autentiske henrettelse af Mary Stuart. Det hele er intensiveret gennem Donizettis kraftfulde og smukke musik.

Dagsprogram

 

tirsdag d. 11. juni

kl. 09.30 - 11.50:                lektion 1: introduktion til Rossini, komisk opera og Rejsen til Reims

kl. 12.00:                            frokost

kl. 13.00 - 15.30:                lektion 2: introduktion til Wilhelm Tell

 

onsdag d. 12. juni

kl. 09.30 - 11.50:                lektion 3: introduktion til Bellini, romantisk bel canto og Norma

kl. 12.00:                            frokost

kl. 13.00 - 15.00:                lektion 4: introduktion til Puritanerne    

kl. 15.15 - ca. 16.30:           filmforevisning af 2. akt af Norma

 

torsdag d. 13. juni

kl. 09.30 - 11.50:                lektion 5: introduktion til Donizetti og Elskovsdrikken

kl. 12.00:                            frokost

kl. 13.00 - 15.15:                lektion 6: introduktion til Mary Stuart

kl. 15.30 - ca. 16.30:          filmforevisning af 3. akt af Mary Stuart

 

Ret til ændringer forbeholdes!

 

 

Holdoversigt
Hold Nr. Start Sted Underviser   Pris
18109
tir 11-06-19 09:30
Taastrup Kulturcenter
Bjørn Steding-Jessen
9 lekt.
Kr. 1295