Foredrag | Debat | Koncert

Jazzens Saga

Oplev jazzens historie gennem foredrag og koncerter med Danmarks dygtigste jazzmusikere.

10 onsdage i alle syv kommuner i Trekantområdet i sæsonen 2018/19. 5 arrangementer i efteråret 2018 og 5 arrangementer i foråret 2019

Arrangør: Jazz i Trekanten og FOF Kolding-Vejen og FOF i Vejle og Billund - alle i samarbejde med lokale foreninger/spillesteder.

Program efterår 2018

26.09.18         kl. 19.00       Tøjhuset, Fredericia        How Jazz Was Born

10.10.18         kl. 19.00       Månen, Haderslev            Da Jazzen kom til Europa

24.10.18         kl. 19.00       Godset, Kolding               Fra Swing til Bebop

07.11.18         kl. 19.00       Byens Hus, Jelling            New Orleans i Danmark

21.11.18         kl. 19.00       Kulturøen, Middelfart     Americans in Copenhagen

Fortsættelse med fem arrangementer i foråret 2019 er under planlægning.

Pris og billetsalg

Pris for billetpakke til alle fem arrangementer: Kr. 600,00

Salg af billetpakke til fem arrangementer via FOF Kolding-Vejen på denne webside. Se nedenfor.

Salg af enkeltbilletter - klik her   se www.jazzitrekanten.dk 


Bliv klogere:

Bliv klogere på jazzens historie gennem levende foredrag med billeder, lydklip og små anekdoter efterfulgt af koncerter med nogle af Danmarks dygtigste jazzmusikere. I efteråret 2018 og foråret 2019 afholder Jazz I Trekanten og FOF i alt 10 arrangementer i samarbejde med lokale foreninger og spillesteder i Trekantområdet. Ved hvert arrangement vil foredrag og musik være med samme tema og gennem de 10 arrangementer er der lagt op til en fascinerende, musikalsk rejse gennem jazzens forskellige stilarter, epoker, lokaliteter og kunstnere.

 

How Jazz was Born 

Tøjhuset, Fredericia  26/09 2018
Som en naturlig begyndelse bliver der fokuseret på stilarter som ragtime, blues, march og dansemusik, der alle var en del af jazzens rødder i New Orleans omkring forrigeårhundredeskifte. Med de første indspilninger i 1917 fik jazzen navn, form og udbredelse, og så var det ellers i 1920’erne - også kaldet The Jazz Age - at markante orkestre og solister dukkede op, og ikke mindst fik trompetisten og sangeren Louis Armstrong betydning for jazzens videre udvikling.

Pianisten Hans Knudsen, der over en bred front er velbevandret i New Orleans-jazz, har denne aften mobiliseret et til lejligheden sammensat band af kyndige musikere.

Fortæller Kjeld Fransen
Musik Hans Knudsen New Orleans and Roots Band

Da Jazz’en kom til Europa

Månen, Haderslev / Haderslev Jazzclub    10/10 2018
Omkring 1920 kom den nye musik, kaldet jazz, til Europa, hvor den blev modtaget med såvel stor skepsis som stor begejstring. Den blev på kort tid ungdommens musik, og al ny dansemusik fik betegnelsen jazz. Overalt var der unge, nysgerrige og talentfulde musikere, der tilegnede sig genren. I første omgang som kopi af den amerikanske musik, men snart også med originalt islæt.

Det var tilfældet for de store danseorkestre i England og Tyskland, i den franske sigøjnerjazz og i vidt omfang også i den danske guldalderjazz.

Violinisten Kristian Jørgensen vil sammen med sine musikere reflektere over den tidlige europæiske jazz, helt sikkert med en hilsen til mestre som Django Reinhardt og Svend Asmussen.

Fortæller Kjeld Frandsen
Musik Kristian Jørgensen Special Quintet

Fra Swing til BeBop

Godset, Kolding / Jazz6000         24/10 2018
Mod slutningen af 1920’erne forsvandt den oprindelige New Orleans-jazz, og betegnelsen swing bragede ind i jazzsproget, både som et begreb og som en genre. Tiden og dansehallerne blev præget af de store swingorkestre, og det var kapelmestre som Duke Ellington, Count Basie, Tommy Dorsey og Glenn Miller, der var med til at sætte dagsordenen. Sideløbende markerede mange gode solister sig i små ensembler, og i begyndelsen af 1940’erne var der i New York en gruppe af nytænkende musikere, der udviklede en ny form for jazz, kaldet bebop. Elementært sagt gik jazzen fra at være populærmusik til at være kunstmusik.

Klarinettisten Chris Tanner og et hold udsøgte musikere tager ud på den musikalsk rejse.

Fortæller Kjeld Fransen
Musik Chris Tanner Rifftet feat. Claus Waidtløw

New Orleans i Danmark

Byens Hus, Jelling / Jelling Musikforening -  07/11 2018 
Omkring 1940 drog amerikanske musikforskere til New Orleans for at finde den oprindelige jazz, hvorved gamle og glemte New Orleans-musikere kom til ære og værdighed. Det samme gjorde deres musik. Efter 2. verdenskrig kom denne New Orleans-jazz - eller revival-jazz - til Europa, hvor den ikke mindst i Danmark blev utrolig populær. Mange musikere tog stilen til sig, de traditionelle amatørbands dukkede op overalt i landet, og ikke mindst blev Cap Horn i Nyhavn et mekka for musikken.

Det var her nogle af de bedste bands blev dannet, først og fremmest Papa Bues Viking Jazz Band. Sangerinden Kira Martini og basunisten Ole ’Fessor’ Lindgreen giver sammen med et hold af unge og garvede kræfter genren en dugfrisk revival.

Fortæller Kjeld Fransen
Musik Kira Martini septet

Americans in Copenhagen

Kulturøen, Middelfart / Middelfart Jazzfestival  21/11 2018   
Gennem det meste af jazzhistorien har der været amerikanske jazzmusikere, som i kortere eller længere perioder har opholdt sig i København. Men særligt signifikant blev det i 1960’erne, hvor en række bemærkelsesværdige musikere fandt et godt hjem i den danske hovedstad og en sikker musikalsk base i Jazzhus Montmartre i Store Regnegade.

Det var især tenorsaxofonister som Dexter Gordon, Ben Webster og Brew Moore, der satte sig spor, hvorfor det falder helt naturligt, at tenorsaxofonisten Jesper Thilo står for aftenens aproposmusik.

Fortæller Henrik W Iversen
Musik Bo Stief / Alex Riel Quartet
 

Pressemeddelelse: se den her