Foredrag

6 foredrag om aktuelle operaer i foråret 2018

Her er muligheden for indføringer i spændende operamesterværker, som vil gøre dig i stand til at få væsentlig mere ud af dine operaoplevelser. Operaerne kan opleves i foråret 2018 i hovedstadsområdet. Selvom man ikke skal overvære en opførelse af dem, er de i sig selv et berigende bekendtskab.
Der vil være fokus på operaernes tilblivelse, opbygning, musikdramatiske virkemidler, tradition hhv. fornyelse, tonesprog herunder brugen af operaorkestret og forholdet mellem teksten, sceneriet og musikken, sådan som komponisterne og forfatterne oprindeligt havde tænkt sig det skulle være. Sammen med en gennemgang af handlingen vil der være ledsagende musikeksempler fra de bedste indspilninger gengivet på et godt klasse A-anlæg og centrale motiver og temaer spillet på klaver.

30/1 Elskovsdrikken (Donizetti - 1832) Hvem ved hvad og hvornår? Og hvad billig rødvin dog ikke kan afstedkomme - så selv svindleren får succes! Men denne smægtende komiske opera er en sublim balanceakt mellem skønhed, naivitet, tårer, humor, kærlighed, skønsang - og lidt militærmusik. Den handler også om standsforskelle og penge, som den forelskede Nemorino foreløbig ikke har mange af. Han får selvfølgelig sin elskede Adina til allersidst. (Metropolitan / operabio februar)

27/2 Semiramis (Rossini - 1823) Som sit sidste værk i Italien - han flyttede til Paris i 1824 - komponerede Rossini denne meget store, virtuose, uhyre krævende, men i dag noget oversete alvorsfulde opera. Den er baseret på Voltaires tragedie om den babylonske dronning Semiramis, som bl.a. ud fra identitetsproblemer ville gifte sig med sin egen søn. Men senere beder hun ham om at slå hende ihjel pga. hendes medvirken til mordet på hans far. Handlingen udspiller sig i det antikke Babylon - ca. det nuværende Irak - for næsten 3000 år siden. Som en interessant udløber af tidens (1820’erne) skiftende operastil i årene efter Napoleonskrigene findes der to forskellige slutninger på operaen. (Metropolitan / operabio marts)

13/3 Alcina (Händel - 1735) På en øde ø bor troldkvinden Alcina. Hun er så vidunderligt smuk, at alle mænd må forelske sig i hende, men med fatale konsekvenser til følge. Når Alcina bliver træt af sine elskere, forvandler hun dem nemlig til klipper, buske, træer eller dyr. Men en dag ankommer en ukendt mand til øen, og den gudeskønne troldkvinde får nu selv kærlighedens bittersøde frugt at smage. Operaen er en dramatisk fortælling om en stærk og magtfuld troldkvinde, der lader ondskaben styre sit hjerte, indtil kærligheden gør hende sårbar. I en række kraftfulde arier kæmper Alcina for at kontrollere sine stormfulde følelser, indtil den før så magtfulde kvinde må indse, at også hun er en nødstedt passager på lidenskabens stormfulde farvand med kurs mod afgrundens rand.  (Operaakademiet på Det Kgl. Teater 19/3 – 25/3 2018)

3/4 Cosi fan tutte (Mozart - 1790): frihed, lighed og søsterskab! Mozarts svar på den franske revolution kommer tættest på essensen af hans operafilosofi nemlig som et rent - genialt naturligvis - musikanliggende. Efter damernes 1-0 sejr over herrerne i Figaros Bryllup, står det efter Cosi fan tutte 1-1 . Under den muntre overflade gemmer der sig dybt alvorlige problemstillinger med samfundskritik, manipulationer, en farlig leg med kærlighed og etik - alt sammen i krigens skygge. Efter en proces med noget der ligner konebytteri forbliver det ubesvarede spørgsmål: hvem får hvem? (Metropolitan / operabio april)

10/4 Luisa Miller (Verdi - 1849) Schiller (Kabale und Liebe) og Verdi beskriver borgerskabets frihedskamp mod aristokratiet under oplysningstiden i 1700-tallet. (Censuren tvang den til 1600-tallet) Her kommer man så hos Verdi ind i den borgerlige privatsfære hvor hans ambitioner er at gøre de ellers lidt blege borgerlige figurer stærke og spændende: Miller som kommer i klemme i en magtesløshed mellem sine følelser og sin stand. Og Luisa som en lidende, ung heltinde, der, konfronteret med døden, vokser gevaldigt i dramatisk styrke. Som sådan er operaen en klar forløber for La Traviata. Skurken Wurm er en forløber for Jago i Otello (Metropolitan / operabio april)

17/4 Otello (Verdi) Ud over Verdi står to af de bedste indenfor deres felt bag dette værk: Shakespeare (drama) og Boito (libretto). Tilsammen har de skabt den ultimative tragedie om mohren fra Venedig der til at starte med har alt, hvad en mand kan ønske sig, men som pga. en elegant, nederdrægtig og virtuos ondskab affødt af krænket ære og jalousi mister det hele stykke for stykke - og til sidst livet. Det sker på Cypern i 1400-tallet, men kunne pga. sin almengyldighed foregå så mange andre steder. Det er samtidig det drama, hvor Verdi to steder får taget grundig hævn over den katolske kirke som med dens censorer så ofte har generet ham groft. Til gengæld er han overordentlig storsindet, når det gælder brugen af operaorkestret. (Det Kgl. Teater / april - maj)

OBS!! Den anførte pris for pensionister, efterlønnere og ledige dagpengemodtagere gælder udelukkende personer med folkeregisteradresse i Roskilde Kommune.