Foredrag

Berusende skønhed og humor

- foredrag om Strauss’ komiske operaer

Få har musikalsk kunnet eksponere humor og selvironi så virtuost, originalt og medrivende som Richard Strauss. Og i næsten halvdelen af hans store operaproduktion er humoren et bærende element. Som den væsentligste operakomponist i 1. halvdel af det 20. århundrede bliver hans komiske operaer derved en vigtig del af operaidentiteten i Europa, men 3 af dem har aldrig fået en scenisk fremførelse i Danmark. Når man stifter bekendtskab med dem er det helt uforståeligt. Som noget meget karakteristisk for alle hans komiske operaer står beskrivelsen af den store, ægte og dybe kærlighed side om side med veloplagte burleske og groteske optrin, forklædninger, parodier, satire, ironi, vittigheder og commedia dell’arte. Strauss havde et meget stort arsenal af musikdramatiske virkemidler og han er med rette beundret, men også frygtet, for sin virtuose behandling af et symfoniorkesters og den menneskelige stemmes mange muligheder. Det vil fremgå af foredragenes musikeksempler.

24/9 Ildnød (Feuersnot - 1901)  Denne én-akts opera er en højst usædvanlig, satirisk midsommeropera med en modstilling mellem lys og mørke i både optisk og åndelig betydning. Gennem en vittig, original, men også besk tekst fra en lidelsesfælde får Strauss gjort op med den dårlige behandling som både han selv, librettisten og Wagner var ude for i München. Men det drejer sig i sidste ende om kærlighed og erotik med drillerier som løftestang. Aldrig opført i Danmark.

1/10 Rosenkavaleren (1911) 1900-tallets bedste musikkomedie har en sjældent vellykket blanding af nogle ganske bestemte Mozart- og Wagnerelementer som kun Strauss har mestret - udover selvfølgelig hans egen originale musik. Derved får man 1700-tallet (Mozart), 1800-tallet (Wagner) og 1900-tallet ind i samme værk. Der er fine sammensmeltninger af skønhed og humor, kontraster mellem ægte og overfladisk kærlighed, og ikke mindst groteske sammenstød mellem gode og dårlige manerer: Feltmarskalinde fyrstinde von Werdenbergs ægte fornemhed står overfor Baron Ochs som en grisk, plat pattegramser og baldeklasker !

15/10 Intermezzo (1924) Det er en selvbiografisk samtidsopera med en deraf følgende ny form og ny indholdskarakter, men i et traditionelt senromantisk tonesprog. Strauss måtte nødvendigvis selv lave teksten, og af den grund blev den også ufrivillig morsom bl.a. med en del overraskende kraftudtryk, og hvor han med stor fornøjelse udleverer sig selv og hele sin lille familie. Det betyder til gengæld, at man har hr. og fru Strauss (Storch) i øjenhøjde og kommer hele vejen rundt om dem på godt og ondt, så man faktisk får de mest præcise musikpsykologiske portrætter i hele den samlede operalitteratur. Hans kone kunne dog ikke udstå den. Hun forstod ikke at kærligheden til hende, på smukkeste vis, er udtrykt i et af de mange fornemme symfoniske mellemspil, som Strauss med rette selv var meget stolt af. Aldrig opført i Danmark.

29/10 Arabella (1933) Er det finkultur at synge om penge? Det er det blevet i Strauss’ og Hofmannsthals elegante og romantiske wienerkomedie, hvor spillegæld tynger den ellers fashionable kaptajn Waldner med kone og to giftemodne døtre. Arabella har, som den smukkeste datter, forstået sit ansvar overfor familien og indset, at hun må gifte sig med en velhavende greve, som hun ikke elsker med mindre altså, at den helt rigtige rige mand dukker op… Og hvad så med alle de andre forelskede bejlere?

12/11 Den Stilfærdige Kone (1935) Sammen med Stefan Zweig har Strauss her skabt et vittigt, åndfuldt, humanistisk og virtuost mesterværk, der kortvarigt nåede at lyse op i det nazistiske kulturmørke inden stykket blev forbudt. Den hovedrige pensionerede admiral Morosus kan ikke udstå musik og i særdeleshed ikke opera. Derfor vil han gøre sit eneste familiemedlem arveløs, fordi han omgås sangere og skuespillere. Denne nevø, hans kone og vennerne er dog ret smarte og manipulerer stærkt med Morosus, så han ender med at sige: “hvor er musik dog dejlig, men….” Og så indeholder værket en overraskende stor sjældenhed.

26/11 Danaës Kærlighed (1940) Det er en antik komedie om den uheldige Jupiter, hans guldregn og hans mange forklædninger og kiksede dameerobringer. Det er koblet sammen med en rørende fortælling om den dybe, pengeløse kærlighed mellem Danae og Midas efter, at han har mistet evnen til at forvandle alt til guld. Altså en historie om modstillingen mellem penge og den ægte kærlighed. Ifølge Strauss selv finder man i 3. akt hans smukkeste operamellemspil overhovedet. Aldrig opført i Danmark.

OBS!! Den anførte pris for pensionister, efterlønnere og ledige dagpengemodtagere gælder udelukkende personer med folkeregisteradresse i Roskilde Kommune.

Holdoversigt
Hold Nr. Start Sted     Pris
191099
tir 24-09-19 13:00
Roskilde
          
          
Kr. 713