Krop & bevægelse

Yoga præsentation af typerne

Aqua yoga
Aqua yoga er skånsom for leddene og er tilpasset det varme vand, hvor kroppen har mulighed for at strække optimalt igennem. Musklerne styrkes og din balance og koordinationsevnen forbedres mens de svage led støttes. Aqua yoga toner musklerne og trimmer kroppen -især mave, hofter, ryg, bryst og skuldre. Der opnås øget kropsbevidsthed, bedre balance, tonede muskler samt et roligt og fokuseret sind.


Blid yoga & meditation

Kombinerer 3/4 dele Blid Hatha Yoga og 1/4 del Mindfulness og Meditation. Blid Yoga er hensyntagende basis yoga for begyndere, hvor der styrkes lige så meget som der strækker. I starten bevæger man sig i glidende i takt med åndedrættet og holder derefter nogle kortere statiske stræk. Mindfulness, dét at have fokus på dit indre jeg i nuet, praktiseres mens man bevæger sig med kærligt nærvær til kroppen og sindet. Guidet meditation til slut.


Chakra yoga

Din krops chakraer er dit indre anatomiske kompas, som dine knogler og muskler er for din fysiske krop. Chakraene åbnes, renses og sættes i nye svingninger med mulighed for nye livsbaner. Når dine chakraer er i balance og roterer i den overordnede rytme som passer til dig, så er de forbindelsesleddet mellem din krop, sindet og sjælen. Du guides igennem yoga øvelser, der er relateret til det enkelte chakra og oprette eventuelle ubalancer. Derved påvirkes hele chakrasystemet og din livsenergi Prana på en fantastisk effektiv måde. Du vil mærke øget energi og velvære gennem yogaøvelserne og den harmoni der skabes indeni hele dig.


Energi & mindful yoga

Hér arbejder vi med både power & energi samt modsat -med balance & ro.  
Hér er samlet forskellige øvelser energigivende øvelser fra bl.a. flow- og Iyengar yoga, hvor kroppen strækkes og der skabes plads til at energien kan flyde frit. Der fokuseres både på bevægelse i højt tempo men også på statiske-stillinger, som vi holder i kortere eller længere tid, samt forover bøjninger, der giver os mulighed for at være stille og finde balance og ro. Du lærer om de forskellige grupper af stillinger og du lærer at slappe af, og udvikle en rolig sjæl, så du kan fokusere på nuet - øjeblikket. Ofte slutters der af med meditation. Målet er at din krop bliver smidig og styrket, og at du samtidig opnår indre balance.


Flow yoga

Flow yoga har rødder i Hatha yoga, men er en dynamisk yogaform bygget op med øvelser i små serier, hvor man glider fra stilling til stilling. Fra basis øvelser til de mere udfordrende. Bevægelserne og fokus på et kraftfuldt åndedræt fremmer følelsen af at være i flow, skabe energi og varme til kroppen. Du vil mærke at dit kredsløb forbedres mens dine muskler og din balance & udholdenhed styrkes. Flow yoga består også af dybe stræk, der øger din krops smidighed, dine core-muskler og din kropsholdning. Du lærer, at lytte til din krops signaler og skelne mellem spændte og afslappede muskler og tanker. Der afsluttes med afspænding og let meditation, hvorved du skaber ro i sindet. Du vil mærke, at du styrker din krop og dit sind, indefra og ud. 


Hatha Yoga

Du introduceres for de klassiske yogastillinger, der blev introduceret af Yogi Swatmarama i det 15.århundrede, og siden har inspireret mange yogaformer. Hér strækkes og styrkes kroppen, så energien kan flyde frit, og du vil opleve større velvære og nærvær. Undervisning tager altid udgangspunkt i åndedrættet - og kroppen. Yoga afspænder kroppen, mens du roligt og koncentreret arbejder dig igennem øvelserne og stillingerne der oparbejder din smidighed og din balance. Der er fokus på dybe vejrtrækninger og der skabes opmærksomhed til både krop og sind. Yoga er at skabe balance mellem krop og sind.  Vi får renset ud i tankerne, finder den indre ro -og går ud i verden med fornyet energi og glæde indeni. 


Hatha yoga/Energitræning (Hensyntagende)

Undervisningen består af små, glidende, bløde øvelser, der sætter gang i kroppens energi, kombineret med mere dybdegående øvelser - under behørig hensyntagen til kroppens ydeevne. En blid blanding af Hatha yoga med meditative og rolige øvelser. For dig, der gerne vil arbejde bevidst med dig selv, -også selvom kroppen ikke er, hvad den har været! Yoga skaber balance mellem krop og sind. Yoga afspænder kroppen, mens du roligt og koncentreret arbejder dig igennem øvelserne og stillingerne - i et dejligt harmonisk flow - med åndedrættet, som det centrale.


Yoga -BLID
Yoga - for dig, der gerne vil arbejde bevidst med dig selv også selvom kroppen ikke er, hvad den har været! 
Der arbejdes med en blid og rolig form for yoga, der tager udgangspunkt i den enkeltes niveau. Man arbejder sig koncentreret igennem øvelserne og stillingerne - i et dejligt harmonisk flow  - og med åndedrættet, som det centrale. Yoga afspænder kroppen og skaber balance mellem krop og sind. Der kan være alternative måde at lave øvelserne på, så der tages udgangspunkt i netop din kropsstyrke. Der afsluttes med afspænding.


Yoga Mix -Intro til flere yoga-typer

Et anderledes hold, for både begyndere og øvede, hvor du kommer igennem forskellige grene af yogaen. Fire dygtige og kompetente undervisere giver dig i løbet af 12 lørdage introduktion til hver deres yoga, hvor du guides gennem rolige, statiske eller mere flydende og energi krævende bevægelser - alle med udgangspunkt i åndedrættet. Der afsluttes altid med afspænding. Tjek hjemmesiden for dato & underviser.


Klassisk yoga 
Velvære for krop og sind. Rødder fra Satyananda-traditionen.
Kurset indledes med enkle, spændingsfrigørende yogastillinger, som udføres i roligt tempo. Efterhånden suppleres med mere dynamiske og dybtvirkende øvelser, der påvirker hele kroppen - muskler, led og organer. Kredsløbet stimuleres, og ryggen styrkes.
Efter de fysiske øvelser arbejdes der med åndedrætsøvelser, hvilket virker afspændende på hjernen og giver ro i sindet. Hver lektion afsluttes med dybdeafspændingen yoga nidra. En systematisk og meget dyb form for afslapningsteknik. Her afspændes både krop og sind, og du vender opladet hjem. Klassisk yoga giver mest udbytte ved at følge undervisningen i ét langt forløb gennem sæsonen, da kroppen trænes stille og roligt op, men alle kan være med.


Kundalini yoga
Kundalini yogaen er over 1000år gammel og lægger særlig vægt på at udfordre øvelserne med åndedrættet og det meditative. Der arbejdes for at åbne for indre blokeringer samt skabe balance i de forskellige organer. Yogastillingerne er dynamiske og rytmiske og en af disse kaldes for en kriya. Der findes mange forskellige kriyas som alle styrker hver sit særlige område -nogle er meget blide og andre er mere fysisk krævende. Der forskes i mange af kundaliniens kriyas. Kundalini yogaen gør også brug af chantring (synge) af mantraer. Lyd påvirker bevidstheden, "man" betyder sind og "tran" betyder bølge eller projektion. Meditationerne er mange og varierede, og indeholder altid en kombination af flere af elementerne: vejrtrækningsteknik, øjefokus, håndstilling, rytmiske bevægelser og mantra. Ofte arbejdes der med lukkede øjne -for at mærke indad mod kroppens reaktioner


Medi yoga – Medicinsk yoga
Yogaen adskiller sig fra andre yogaformer ved at være en moderne terapeutisk yogaform, som er udviklet i samarbejde med det svenske sundhedssystem og med inspiration fra Kundalini yogaen. MediYoga har bredt sig til det øvrige Skandinavien, men er stadig ny i Danmark. Øvelserne kan udføres siddende på en stol, eller på en yogamåtte siddende på gulvet. Mediyoga er særlig velegnet til personer med nedsat bevægelsesfunktion, kroniske smerter, forhøjet blodtryk, rygsmerter, søvnproblemer, hovedpine, stress, udbrændthed, lettere former for depression og meget andet. Ofte anvendes yogaen som et led i et behandlingsforløb. Dette MediYoga forløb er specielt henvendt til dig, som døjer med ryg-, skuldre- og nakkeproblemer. Mediyoga er dog også henvendt til dig, som blot ønsker indre ro og velvære.


Mindful yoga og meditation 

-kombinerer Yoga -BLID, Kundalini yoga og Meditation. 
Der varmes op med yoga -BLID eller med Kundalini yoga i ca 20 min. Med blid yoga påvirker vi vores krop og sind til øget indre balance. Blide rolige bevægelser og dybe åndedræt - så du får mulighed for, at fordybe dig med lukkede øjne. I Kundalini yoga får du bl.a. mulighed for at løfte dit humør og øge din energi, så du sætter naturlige grænser. Vi bevæger os dynamisk og bruger åndedrættet dynamisk. Øjnene er ofte lukkede. Vi chantrer mantraer til musik og uden musik. Liggende afspænding og siddende/liggende guidet meditation i ca 20 min. Kærligt nærvær med fokus på dig. Der vil være tid til indre fordybelse, hvor du opdager dit indre jeg -og finder roen i at du netop er, som du skal være. Alle bidrager til energien i rummet. Jo mere åben og accepterende du er, jo mere får du ud af forløbet.  


Mor & Baby yoga
Yoga er en kærlig, glædelig og nærværende hyggestund for Mor&Baby , der styrker båndet imellem jer og virker afstressende for begge parter. Der vil være øvelser I kan lave sammen eller hver for sig og giver redskaber I kan bruge derhjemme. Det er en selvfølge at du på dette hold tilpasser dig din babys behov, så du frit kan gå til/fra for at amme, pusle og putte. 
Yoga til baby:  Stimulerer sanserne, hjernen og den motoriske udvikling. Forbedrer fordøjelsen og kan afhjælpe luft i tarmene, samt hjælpe med at finde ro og sove godt. Yoga til Mor: Giver mere energi og overskud i hverdagen. Øvelser med fokus på at styrke bækkenbunden, ryggen og maven. Forløsende øvelser for nakke og skuldre.  
Mor kan deltage når hun har fået ok fra egen læge og ellers anbefales at du tidligst starter 6-8 uger efter almindelig fødsel og 12 uger efter ukompliceret kejsersnit.  


Morgen-Yoga 

-tidligt morgen -kl.7.15
Få den bedste start på dagen med morgen yoga. Der arbejdes med øvelser der styrker, strækker og smidiggør din krop, samt åndedrætsøvelser der stilner sindet. På den måde kan du møde resten af dagen med fornyet energi, overskud og klarhed. Undervisningen henvender sig til alle, da øvelserne tilpasses efter dit niveau.

-with bodyflow-for alle, fredage kl.8.00
Hvis du aldrig har prøvet yoga før eller kun i begrænset omfang, så er dette et hold for dig! Vi lærer de forskellige yogastillinger fra bunden. I løbet af kurset strækker vi hele vores krop, og skaber plads til, at energien kan flyde frit. Der øves standing strength, forward folds, balance, backbend, og lidt upside-down positions. Afprøvning af forskelligt yogaudstyr, og vi hjælper hinanden. Hver gang fokuser vi på en anden gruppe af stillinger, og lærer at give slip og slappe af. Målet er at kroppen roligt bliver smidig og styrket, og samtidig fokuseres der på, at opnå indre balance.

-with bodyflow-for let øvede, tirsdage kl.8.00
Vi starter dagen med solhilsen, og vil hver gang fokuse på en ny gruppe af yogastillinger. Gennem forløbet vil vi øve standing strength, forward folds, balance, backbend, og upside-down positions. Der bruges forskelligt udstyr og vi hjælper hinanden. Vi strækker vores muskler, skaber plads til at trække vejret, og kommer ind i vores indre. I løbet af kurset vil vi finde tid og ro til at 
meditere, give slip og slappe af. Mit mål er at jeres krop bliver blød og stærk, og at vi samtidig arbejder på at opnå indre ro.


Patanjali yoga 
Øvelserne tager udgangspunkt i Hatha yogaen men i kombineres med øvelser fra Iyengar yogaen. Der er fokus på symmetri, lige linjer, åndedrættet og hensynet til den enkelte krop. Der arbejdes med at opbygge styrke, øge smidigheden, udfordre balancen og øge kropsbevidstheden. Der tages højde for de forskellige niveauer og der undervises, så alle får mest muligt ud af øvelserne.
Der bruges simple redskaber som klodser, tæpper, bælter m.m., da redskaberne er med til at der kan opretholdes lige liner og forbedre kroppens holdning, arbejde med stivhed og skævheder, manglende styrke eller skader i kroppen. På den måde kan alle få det optimale ud af yogaen. Holdet er for dig, der ønsker at arbejde koncentreret med basisstillingerne, samt blive introduceret for dybere drejninger og omvendte stillinger mod en øget kropskontrol og styrke.


Restorativ/genopbyggende yoga
For dig som: -føler dig energiforladt, -har for travlt til at lytte til dig selv, -har svært ved at geare ned, -oplever at være ude af balance eller bare vil forkæle dig selv. Har du problemer med stress, maveproblemer, åndedrætsproblemer, søvnproblemer, skal komme dig efter en periode med sygdom eller lign., så er restorativ yoga noget for dig. Der undervises i en blanding af blide, dynamiske yogaøvelser samt restorative/genopbyggende stillinger. I de genopbyggende stillinger hviler du i ca. 5-15 minutter. Du støttes i stillingerne med flere hjælpemidler, som muliggør fuldstændig afslapning. Der laves også separate åndedrætsøvelser. Der er fokus på dit åndedræt og forbindelsen mellem krop, åndedræt & sind bliver nænsomt vækket. Sindet stilnes, tankerne aftager og hele systemet - både det fysiske og psykiske - går ned i gear. Kroppen får derved mulighed for at genopbygge og restituere.


Slow-Flow yoga

Se teksten fra Flow-yoga, hér har vi dog et roligere tempo og vi får alle med. En fantastisk start på dagen.


Stressreducerende yoga

Vores liv er fyldt med forskellige stressfaktorer, som påvirker krop og sjæl. På dette hold lader vi verden udenfor være, og kommer ind i os selv. I løbet af kurset øver vi forskellige yogastillinger, netop med henblik på at reducere stress. Nogle gange vil øvelserne blive udført i et langsomt tempo, - hvor stillingerne holdes i ca. 5 minutter, - og andre gange hurtigere og mere flydende bevægelser. Alle stillinger har en afslappende effekt, og hjælper mod lav energi. Endvidere vil fokus være på vejrtrækning og meditation. Alle kan deltage på dette hold.


Yoga for mænd

Du vil lære om de forskellige klassiske yoga stillinger -og blive undervist det niveau din krop er på. Du vil sikkert blive udfordret på din smidighed og balance og få lidt sved på panden -men også smil på læben. Du guides igennem yoga øvelser, der er relateret til de enkelte områder i kroppen og opretter derigennem eventuelle ubalancer. I hver time vil der være fokus på dit åndedræt, og du vil lære forskellige åndedræts øvelser at kende -for at skabe ro og balance i krop, sind og sjæl. Hver yoga session afsluttes med en god afspænding. 


Yoga fys-yo-lates
En blanding af fysioterapi-yoga- og Pilates, der er udviklet af fysioterapeut Betiina Larsen for at skabe en helhedstræning, der både styrker core musklerne men også de små muskler der skaber din endelig holdning og dit velbefindende. Fys = Fysioterapi. Du bør vide hvilke muskler der trænes og udstrækkes og ikke mindst -hvorfor! Yo = Yoga. Træningsformen, der skaber balance mellem krop, sind og sjæl. Lates = Pilates. Den intelligente træning. Muskelkontrol, fleksibilitet, koordination og vejrtrækning trænes mod en bedre kropsholdning og balance. En blanding af teori & praksis – intelligent træning og bevidsthed omkring hele kroppen.



Yoga i det fri! 
FOFs Sæsonafslutning med 100 yogaudøvere i det fri!!  
Hold nr.813999: Op til 4-5 dygtige undervisere vil arbejde sammen om, at lave et program, der arbejdes med i det fri og både giver sved på panden, smil på læben og afslutter med afspænding.. 4 dage i træk - kl.10-12.00. Medbring egen måtte & tæppe - og gerne naboen, kollegaen eller svigersønnen! Vi træner på plænen i Idrætsparken på Rolf Krakes vej og FOF er vært ved vand & frugt efter træningen -og ønsker go´ sommer med overraskelse den sidste gang!. Kom og vær med til en anderledes og sjov begivenhed. VIGTIGT: tjek kalender på nettet -også inden du tager afsted pga evt afbud/for dårligt vejr! 
4dage kl.10.00-12.00 lørdag d23., søndag d.24., mandag 25. & tirsdag d.26. juni


Workshops


Sæson start
Hold nr. 813905 : ”Opening the season” – Welcome back! v/ Tal Kita, søndag d. 28 januar

Kundalini Yoga - Gæste undeviser fra København
Hold nr. 813911:  Fokus på åndedræt , meditation & hele kroppen og v/Lukas Milo Witt , lørdag d.5.maj i Laden v/FOF Holstebro

Forårsboost – m Chakra yoga
Hold nr. 813920: Et energi boost til din energi-Prana! v/ Betiina Larsen, lørdag d.17.marts 2018 - Holstebro
Hold nr. 813921: Et  boost til din energi-Prana! v/ Betiina Larsen, lørdag d. 7.april 2018 – Struer

Fokus på meditation
Hold nr. 813906: Blid yoga, Kundalini yoga og Meditation – fokus på dig! v/Rikke Jehs Løh, søndag d. 22. april

Yoga Nidra

En teknik, der guider dig ind i en meget dyb form for afslapning -naturligvis efter en omgang yoga. v/ Martyna Degn
Hold nr. 813900: fredag d.2.februar, Hold nr. 813900: fredag d.9.marts, Hold nr. 813900: fredag d.13. april

FOFs Sæsonafslutning med 100 yogaudøvere i det fri!!  4dage kl.10.00-12.00
Hold nr. 813999: Yoga holder hundrede…! Så derfor vil vi forsøge at skaffe 100 deltagere til forårets udfordring! Op til 4-5 undervisere!
Læs mere under holdet – tilmeld dig allerede nu, så vore dygtige undervisere kan komme i gang med planlægningen.