Krop & bevægelse

Blid yoga og meditation (H)

Kombinerer 3/4 dele Blid Hatha Yoga og 1/4 del Mindfulness og Meditation. Blid Yoga er hensyntagende basis yoga for begyndere, hvor vi styrker lige så meget som vi strækker. Vi bevæger os i starten glidende i takt med åndedrættet og holder derefter nogle kortere statiske stræk.

Mindfulness praktiserer vi imens vi bevæger os med kærligt nærvær til kroppen og sindet. Guidet meditation til slut.

Blid Yoga er holdtræning, hvor holdet laver de samme øvelser.

Har du fx stramme skuldre, guides du mundtligt til, at mærke efter om du overspænder og dermed, kan du sænke armene lidt ind foran kroppen, i stedet for, at strække armene over hovedet. Gør det fx ondt, når du bøjer knæene sammen i barnets stilling, kan du løfte bagdelen væk fra hælene og jo flere gange du gentager stillingen, uge efter uge, lærer dit nervesystem og musklerne, at det er i orden, at være i denne stilling. 

Du lærer kropsbevidsthed hvor du lytter mindful til din krop og tanker, så du selv begynder, at rette din ryg, (da dine rygmuskler er blevet styrket til yoga), når du opdager, at den runder. Du lærer over tid, at overføre det du lærer på yoga måtten til din hverdag, når du fx sidder i en lænestol. Men vær tålmodig. Muskler flytter knogler og det tager tid før kroppen retter sig op, så vær meget tålmodig. 

Jeg kan ikke gøre dig rask, det styrer du selv ved, at blive ved med at styrke og strække kroppen og sindet til mere fleksibilitet i din

krop og dit sind. Hermed giver du mulighed for, at indre og ydre balance opstår. Balance er ikke noget statisk man holder, det er noget man hele tiden genvinder, kropsligt såvel som mentalt.  

 

Ved behov går jeg rundt til den enkelte og justerer og giver andre muligheder for, at stå eller sidde i en stilling, hvis du ikke kan det som holdet gør. Det er dit eget ansvar, at mærke din krop og gå ud af en stilling, hvis du får smerter, du ikke kan rumme. Måske kan dit nervesystem rumme mere på længere sigt til yoga, da du bl.a. træner din udholdenhed, styrke og smidighed via mindfulness og åndedræt. 

Det er ikke individuel yoga. Har du kroniske smerter og bliver du træt, ved få minutters bevægelighed, anbefaler jeg dig Restorativ Yoga hos FOF, eller individuel behandling hos fysioterapeut eller osteopat.

Se også Mindful Yoga og meditation, hvor der er 50% fokus på Mindful bevægelse (Blid Hatha Yoga) og 50% meditation.

Kh Rikke Jehs Løh 



Blid yoga er for kvinder såvel som mænd. 

Ved spørgsmål om yoga ring til mig på 41 41 72 87. 

Klik på www.rikkeloeh.com og læs mere om individuel yoga, mindfulness og coaching. 

8 lydfiler mindfulness kan købes for 125,-. 

Lyt gratis til: ”Tid til en pause:  https://www.youtube.com/watch?v=0jUr7P02MCs

 

 

Holdoversigt
Hold Nr. Start Sted Underviser   Pris
823251
man 20-08-18 12:15
Holstebro
Rikke Jehs Løh
10 gange
Kr. 830