SOMMER YOGA 2017

Sommeryoga Betiina - Holstebro

Det der undervises i kalder læreren Betiina Larsen Fys-yo-lates, som er hendes eget begreb. Det er en blanding mellem fysioterapi, yoga og pilates. Kroppen bringes i balance gennem større kropsbevidsthed, forbedret muskelkontrol, fleksibilitet, koordination, balance, styrke, spændstighed og vejrtrækning - og træningen er såvel mental som fysisk.

Fys = fysioterapi fordi hun som fysioterapeut altid er meget bevidst omkring bl.a. kropsholdning og funktionel træning, der ikke belaster kroppen.

Yo = yoga som inden for de seneste år er blevet meget populært, og tusinder af mennesker verden over laver dagligt yogaøvelser enten alene eller på hold. Hvorfor så mange mennesker har taget disse finurlige stillinger og øvelser til sig er meget indlysende, da yogaen passer ind i manges fortravlede livsstil og alle kan være med lige meget alder og helbred. Yoga skaber balance mellem krop, sind og sjæl, og du bliver heldigvis hurtig afhængig af yogaens mange facetter og dybder.

Lates = pilates bliver også kaldt den nyeste, ældste træningsform. Faktisk er pilates træningsformen 90 år gammel, og ud fra filosofien "no pain, all gain" styrker pilates kroppen indefra ved at opbygge et stærkt muskelkorset. Både de små og stor muskler bliver styrket, hvilket giver slanke, stærke og smidige muskler. Herunder nævnes blot enkelte fordele ved at dyrke yoga regelmæssigt.

I Betiinas timer fylder yogaen absolut mest og det er selvfølgelig fordi, hun som yogalærer selv er dybt afhængig af yogaen og mærker alle dens fantastiske effekter både på krop, sind og sjæl. Yoga mindsker de fysiske virkninger på stress på kroppen, og hjælper med at sænke niveauet af stresshormonet cortisol.  Yoga sænker blodtrykket og pulsen, forbedrer fordøjelsen og styrker immunsystemet, samt lemper symptomer på lidelser som angst, depression, træthed, astma, søvnløshed og lindrer mange former for smerter. Undersøgelser har vist, at praktiseres yoga asanas (stillinger), meditation eller en kombination af disse, reduceres smerter for mennesker med sygdomme som kræft, sklerose, immun sygdomme og forhøjet blodtryk såvel som gigt, ryg og nakkesmerter og andre kroniske tilstande. Yoga lærer dig at tage langsomme og dybere vejrtrækninger og dette bidrager til at forbedre lungefunktionen, udløser afslapning i kroppen og øger mængden af ilt til rådighed i kroppen.

Du vil efter din første fys-yo-lates time sige "goddag til både smidighed, styrke, balance og indre harmoni". Der er fokus på alle øvelsernes elementer, da det er vigtigt at "være til stede" i øvelsen. Gennem en fys-yo-lates time kommer du hele kroppen igennem, blodcirkulationen stimuleres, energi flowet i alle meridianbaner bliver jævnt og frit og der skabes balance mellem krop, sind og sjæl. Betiina arbejde i sine timer med vigtigheden af at bevare en fri energistrøm gennem kroppen for at sikre et godt helbred. øvelserne udgør et energikredsløb, og med en dyb, rolig og regelmæssig vejrtrækning bliver kroppen afslappet og sindet roligt. Energistrømmen og kontrollen af åndedrættet vil stille og roligt afbalanceres gennem øvelserne, da du i fys-yo-lates timerne bliver tvunget til at nedsætte tempoet, glemme alt om hverdagens stress samt sætte fokus på dit åndedræt og din bevidsthed. Bevidsthed og din krop og hvordan den bevæges og giver styrke til både krop, sind og sjæl.