Motion og bevægelse

Yin yoga og mindfulness - fordybelseskursus

Yin yoga og myofascial release – workshop over fire søndage i foråret 2018

Yin yoga og myofascial release – forløb over fire søndage. Alle dage fra 12.00-15.15, fire lektioner.

Søndag d. 4. marts - Introduktion til yin og mfr – arbejde med nakke, arme og skuldre
Søndag d. 11. marts - Yin og mfr til bagsiden af kroppen
Søndag d. 18. marts - Yin og mfr til siderne af kroppen
Søndag d. 8. april - Yin og mfr til forsiden af kroppen

Har du problemer med den nederste del af ryggen? Måske lidt for mange spændinger i og omkring nakken? Svært ved at bøje dig forover? Så er dette forløb over fire søndage for dig. Her får du mulighed for at lære simple teknikker til at løsne kroppen op. Vi kombinerer yin yoga, som er lange, milde stræk til kroppens led og bindevæv med ”myofascial release” (mfr), som er en form for massage til muskler og det bindevæv, der omgiver musklerne. Massagen laver du på dig selv med massagebolde, foamrollers – eller som vi skal – tennisbolde. Vi kommer hele kroppen i gennem – en bindevævskæde ad gangen. Hver gang sluttes af med afspænding. Alle stræk tilpasses den enkelts krop og alle kan deltage.

Underviser: Tina Refning, certificeret yin yogalærer


Lidt mere om de enkelte gange:

Søndag d. 4. marts:

Introduktion til yin og mfr – arbejde med nakke, arme og skuldre

Hvad er bindevæv? Hvorfor er det vigtigt at ”strække” i sine led? Hvad er forskellen på et passivt og et aktivt stæk? Hvornår kan jeg bruge et stræk fra yin yoga til at løsne kroppen op og hvornår skal jeg give kroppen myofascial release i stedet? 
Vi starter fra begyndelsen en grundig introduktion til det at arbejde med bindevæv i stedet for at arbejde med muskler. Du kommer til at prøve stræk til hænder, arme og nakke samt give dig selv en grundig massage på og omkring skulderbladene.

Søndag den 11. marts:

Yin og mfr til bagsiden af kroppen

Efter at have haft fokus på armene første gang, skal vi nu bruge de resterende tre gange til at arbejde kroppens ”sider” igennem. At tage en side ad gangen kommer fra teorien ”Anatomy Trains” som opdeler kroppens bindevæv i ”bevægelseskæder”. Vi starter med på bagsiden af kroppen med kæden af muskler, der holder kroppen oprejst kaldet den overfladiske baglinje. Der bliver stræk og massage til tæer og fødder, bagsiden af benene, hoften, ryggen og helt op på kraniet.

Søndag d. 18. marts:

Yin og mfr til siderne af kroppen

Denne gang skal vi arbejde på kroppens sider – det vil sige ydersiden og indersiden af benene samt siderne på kroppen. I teorien ”Anatomy Trains” kaldes de to bevægelseskæder sidelinjerne og spirallinjerne og de sørger for at give din krop balance og stabilitet. Denne lørdag vil der være en smule mfr, men mest yin yoga stræk.

Søndag d. 8. april:

Yin og mfr til forsiden af kroppen

Musklerne på kroppens forside hjælper dig med at sætte din krop i bevægelse. I teorien ”Anatomy Trains” har kroppen to bevægelseskæder fortil; den overfladiske frontlinje og den dybe frontline. Vi starter igen ved fødderne og arbejder os op. Et særligt fokus denne sidste gang bliver bindevævet på forlårene og hoftebøjeren, og vi skal se på, hvorfor dette bindevæv kan give problemer med den nederste del af ryggen – og selvfølgelig, hvad vi skal gøre for at holde ryggen smertefri og sund.