Jørgen Leth: Mine helte

Jørgen Leth: Mine helte

Af Anne-Kirstine Vad Knudsen, studerende v. Nordisk Sprog og Litteratur, Aarhus Universitet

Mit liv vrimler med helte.
Sådan læste Jørgen Leth op fra sin bog, Mine helte, som dannede udgangspunkt for aftenens foredrag. Dermed pegede han på mangfoldigheden af bogens cocktail af helte, som han gav os en lille smagsprøve på i løbet af aftenen. Vi rejste uformelt og løssluppent hid og did, som Leth selv erklærede til latter fra salen, mens han præsenterede os for helte og heltinder som f.eks. Per Kirkeby, Fausto Coppi og Katherine Dunham, der alle har betydet noget særligt for ham.

Et menneskeligt billede af et umenneske

Der skal altid være en modgift i et værk, proklamerede Leth allerede i begyndelsen af sit foredrag og påpegede dermed en mere mørk del af sit heltekatalog: Skurkene. Ifølge ham er skurkene nemlig en del af det balancerede billede – og af hans heltecocktail. Der skal være noget surt og noget skarpt, som han sagde; det bliver for fadt kun at skrive om positive helte. I skurkekategorien fortalte Leth os bl.a. om haitiske generaler, som han har interviewet, og om det at give et menneskeligt billede af et umenneske: Jeg er god til at møde skurke. Jeg er god til at snakke med dem.

Jørgen Leth: Vores helt
En helt, det er én, der står og lyser i nattemørket, oplæste Leth fra sin bog som et afbræk fra præsentationen af cykelryttere, generaler, skuespillere og gode venner med heltestatus for ham. Der var ikke nattemørke i Stakladen, men Leth lyste alligevel op dér på den sorte scene med sin grynede stemme, sine smurte sætninger og sine fantastiske fortællinger fra et langt liv med mange helte – et liv og et kunstnerisk virke, der har gjort manden med de mange helte til en helt i sig selv. En af vores helte. Et af de sidste spørgsmål fra salen lød da også på, hvorfor Jørgen Leth tror, at han har formået at trodse en generationskløft ved stadig at være aktuel for mange unge i dag. Leth blev stille og sagde så: Jeg ved ikke, hvad det er. Måske er det min ærlighed. Efter et tak og en påskønnelse af sin popularitet fortsatte han dog: Jeg vil helst bare fortælle mine historier. Det gjorde han – og det fortsætter han formentlig og forhåbentligt med længe endnu. Ærligt og velsmurt og også med modgift – for os, hans fans, der var mødt talstærkt op til en udsolgt aften.

Foredrag: Mine helte v. Jørgen Leth, filminstruktør, journalist, forfatter og cykelsportskommentator
Tid: Mandag d. 12. september 2016, kl. 19.00
Sted: Stakladen