Mikkel Beha: Til søs med Mikkel Beha

Til søs med Mikkel Beha

Af Mette Scheel Persson, journaliststuderende ved Danmarks Medie- Og Journalisthøjskole

De seneste par år har Mikkel Beha Erichsen byttet sin rolle som vært på Go’ morgen Danmark ud med sit eget populære tv-program Kurs mod fjerne kyster. I den forbindelse gæstede Beha torsdag aften Musikhuset for at fortælle mere om sit liv til søs og de livserfaringer og tanker, som han har gjort sig undervejs.

En rejse for livet
Mikkel Beha trådte velforberedt og uden talepapir ind på scenen i Musikhusets Rytmisk Sal. Et privatfoto af en tropeø stod skarpt i baggrunden, da han lagde ud med at takke publikum for det store fremmøde. Et fremmøde, der ifølge ham, var konsekvensen af mangel på godt fjernsyn den pågældende torsdag aften. Således begyndte en humoristisk aften, hvor Mikkel Beha gang på gang appellerede til publikums rejsefeber med nøje udvalgte personlige fotografier og videoklip samt eventyrlige anekdoter. Alle stammede fra rejserne med båden Havana, hvis sidste treårige jordomsejling sluttede for blot seks uger siden, da Behas sønner, Emil og Theis, atter sejlede ind i dansk farvand. Efter godt en time med emner, der strakte fra havskildpadder til pirateri, tog Beha og publikum en kort pause. Dette var især til stor ærgrelse for undertegnede, der egentlig hellere ville høre mere fra den karismatiske fortæller.

Friheden til at magte sit eget liv
Foredraget tog en mere ideologisk vinkel i anden halvdel, hvor Beha prikkede til publikums forestilling om det perfekte liv. Beha forklarede, at friheden til at vælge sin egen skæbne ikke kommer af sig selv, men kræver mange ofre. Dette eksemplificerede han blandt andet ved at fortælle om, hvordan han har sagt op på adskillige arbejdspladser for at give plads til rejser. En af hovedpointerne i foredraget var netop vigtigheden af at have friheden til at magte sit eget liv. Denne retorik udfordrede publikum, hvilket affødte en spørgerunde til slut i foredraget. De nysgerrige spurgte primært ind til sønnernes livsstil og skolegang, hvortil Beha svarede, at rejser kan give viden, som et skolepensum aldrig kan lære dig.

Meget mere end en badeferie
Beha inviterede publikum med på en tidsrejse, hvor arbejde og vasketøj blev lykkeligt glemt for en stund. Selvom foredraget tager udgangspunkt i Mikkel Behas fantastiske rejser til søs, får publikum meget mere end blot ordinære fortællinger om ferie, havskildpadder og vindforhold. I Mikkel Behas berejste verden er der nemlig også plads til at give publikum en kærlig opfordring til at tage kontrol over sit eget liv. Foredraget giver hermed også stof til eftertanke.

Foredrag: Til søs med Mikkel Beha
Tid: Torsdag den 8. september 2016 kl. 19.00
Sted: Musikhuset i Aarhus