Anmeldelse: Foredrag med Anders Lund Madsen

Billede af Anders Lund Madsen

Anders Lund Madsen: STOF

Af Christine Odderskov, bachelorstuderende på kunsthistorie, Aarhus Universitet

Centralværkstedet åbnede op for en munter torsdag aften på hvad der ellers virkede som en kold og mut regnvejrsdag, med den kendte tv-vært, Anders Lund Madsen. Med høje forventninger til god underholdning med en akademisk kant, fyldtes salen med et væld af gæster. Det var tydeligt at se, hvordan Anders Lund Madsens alsidige humor formåede at fange et mangfoldigt publikum fra forskellige aldre såvel som forskellige folkelag.

Humor og forvirring på et højt plan

En jovial omgangstone dannede lige fra begyndelsen rammerne om et underholdende foredrag om alverdens former for stoffer – alt fra tekstiler til narkotiske stoffer. Publikum undrede sig dog hurtigt over Madsens overraskende manglende fokus på selve emnet, da foredraget hurtigt forløb med sjove anekdoter og mimning af bibelscener. Anders Lund Madsen formåede alligevel at fastholde publikum igennem sin karismatiske personlighed, der tog os med på en tidsrejse helt tilbage til universets fødsel ført op til genansættelsen af beskæftigelsesminister Henrik Dam Kristensens i 2014 samt en lille rundtur til den lokale havnegrill på Sejerø. Forvirringen var derfor på sit højeste, da Madsen endelig påbegyndte selve foredraget efter at have brugt halvdelen af tiden på en forvirrende og særdeles grundig forklaring på, hvorfor foredraget fandt sted på den givne dato.

Comedy møder universitetsforelæsning
Med stemningsbilleder, komiske parafraser og sjove fortællinger gjorde Madsen et ellers fagligt og tungt stof til et yderst morsomt indslag, hvor salen fyldtes med høj latter fra alle stolerækker. Selv en gennemgang af det periodiske system formåede at motivere publikum til at byde ind og fremtryllede grin ved Madsens forklaring af stofformerne.

Stof til eftertanke - eller hvad?

Nogen stor forløsning med henblik på, hvad stof er, og hvilken betydning det har for mennesket, vil mange nok mene, at vi som publikum ikke opnåede. Men er det mon i virkeligheden ikke det, som Madsen ville – vise os, at livets stof er forvirrende i sin helhed. Denne tolkning var dog fritstillet til publikum, hvor foredragets underholdningsværdi spillede en væsentlig større rolle end selve dets indhold. Anders Lund Madsen er utrolig dygtig til at gøre tunge emner mere spiselige igennem sin skæve humor og karisma, men man savnede dog til tider en rød tråd, der formåede at samle de sjove anekdoter og forklaringer og derved skabe et større grundlag for stof til eftertanke.

Foredrag: STOF v. Anders Lund Madsen, journalist og tv-vært
Tid: Torsdag d. 23. oktober 2014 kl.19.00
Sted: Centralværkstedet i Aarhus