Anmeldelse: Foredrag med Anders Lund Madsen

Billede af Anders Lund Madsen

Anders Lund Madsen: En mand af et ganske særligt stof

Af Chris Johansen, kandidatstuderende i retorik, Aarhus Universitet

Århusianerne havde spist aftensmaden tidligt på dagen, hvor Anders Lund Madsen kom til byen, for allerede klokken 18.30 summede Centralværkstedets foyer af forventning fra de mange tidligt fremmødte til aftenens arrangement. Forventningen var at se en af Danmarks mest vellidte entertainere folde sig ud i opklaring af højtragende eksistensspørgsmål - eller blot at lade sig forvirre endnu mere af aftenens gæst. Netop sådan var Madsens foredrag ‘Stof’ på forhånd annonceret. Til oplysning eller forvirring. De fremmødte ville opnå det ene eller det andet i løbet af aftenen. Enten-eller. Foredraget var sat til at starte klokken 19, og 19 var klokken lige passeret, da Madsen ankom ved - ikke klar på - scenen med rygsæk, fuldskæg og hår så sprællevende som manden selv. Et par øjeblikke senere var aftenens hovedperson klar til at gå på scenen og holde det foredrag, det store publikum havde ventet på.

Et muligt paradigmeskifte i tilværelsen
Hvad der herefter skete, vil muligvis blive indskrevet i FOF Aarhus’ historiebøger som et af de skæveste og mest ukonventionelle foredrag i mands minde. Madsen åbnede med at undskylde den lidt sene ankomst; den kunne egentlig ikke undskyldes, for han var jo ankommet til byen seks timer tidligere, lod han publikum vide. Stor latter, og Madsen virkede veloplagt foran en forsamling, der nok ikke et fåtal gange også har ladet sig underholde af manden i programmer som De Sorte Spejdere og Det Nye Talkshow. Herefter blev aftenens sandsynlige følge annonceret: et paradigmeskifte i de tilstedeværendes tilværelse. Så god ville aftenen blive, hævdede hovedpersonen fra start. En så vigtig aften krævede naturligvis også en disposition, og under fremlæggelsen af denne, løb snakken tit ad omveje for den hurtigtsnakkende, verbale vildmand. At det var universets fødselsdag og Svend Aukens fødeby stod jo som naturlig forklaring på, hvorfor foredraget skulle holdes netop i Aarhus på d. 23. Oktober, mente Madsen. Intet mindre. Og der blev oplæst fra egen ordbog over ting, der endnu ikke findes ord for, ligesom det var oplagt med en mimen over den bibelske figur Kain. Absolut ingen rød tråd i foretagendet, men alligevel underholdende på sin egen absurde facon. Og hvad så med det stof, som det hele skulle handle om? Jo, tre kvarter inde i foredraget var det på tide at tage fat i aftenens hovedemne: det stadig abstrakte begreb ‘stof’. Ville paradigmeskiftet ske nu?

Paradigmeskiftet udeblev
Tøjstof. Stof til eftertanke. Hårde stoffer. Grundstoffer. Kristoffer. Endelig blev stofferne fundet frem, og med underholdende billeder og beskrivelser kom Madsens pointe frem: der findes mange forskellige stoffer, og de har allesammen forskellige egenskaber, værdier og formål. Og som en krølle på halen vandt en heldig kvinde Madsens ordbog, da hun gættede den tidligere fremførte mimen over Kain. Helt så bibelske højder nåede resten af Madsens foredrag dog ikke, og tilværelsen må derfor fortsætte i det velkendte. Paradigmeskiftet udeblev i denne omgang, men derfor kan man jo godt føle sig underholdt af manden med det uglede hår og den krøllede hjerne, der er så god til at skabe morsomme og absurde billeder i folks hoveder. Madsens store styrke fandtes nemlig utvivlsomt i den verbale opfindsomhed, hvormed han førte publikum ad imponerende, snoede sprogstier, der altid førte til skæve pointer om livet i almindelighed. Blev vi klogere af aftenen? Ikke rigtigt. Blev vi underholdt? Rigtig meget. Vi var førstehåndsvidner til halvanden times underholdende og velforberedt rod.

Foredrag: Stof v. Anders Lund Madsen, journalist, humorist og foredragsholder
Tid: Torsdag d. 23. oktober 2014 kl. 19.00
Sted: Centralværkstedet i Aarhus