Abdel Aziz Mahmoud: Hvor taler du flot dansk!

Abdel Aziz Mahmoud

af Emma Christiansen Skov, bachelorstuderende v. religionsvidenskab, Aarhus Universitet

Vi kender ham, ham der inde fra fjernsynet. Med det sædvanlige smil og behagelige fremtræden træder Abdel Aziz Mahmoud op på scenen i Store Sal på Dokk1. Han griner lidt. Fumler med sin mikrofon. Og så begynder fortællingen om kapløbet for at blive ”dansk” i det faktiske Danmark – væk fra Borgen og den medieskabte virkelighed.

Når integration er andet end frikadeller og politikere
Ovenstående er netop, hvad foredraget er: en personlig fortælling, fri for politiske dagsordener og ”en masse synes’er”, som Mahmoud selv udtrykker det. Med udgangspunkt i sin for nyligt udgivne bog ”Hvor taler du flot dansk!” fortælles historien om en palæstinensisk familie, der flygter til Danmark i 1980’erne. Alt sammen ledsaget af familiefotos, sjove historier og dertilhørende grin. Såsom historien om naboen Edna, der kalder en falafel for en kirkeærte-frikadelle. Og historien om mors begejstring for risalamande.
Ovenstående er netop pointen: integrationen sker over ligusterhækken. Væk fra den medieskabte virkelighed, ”hvor man flipper ud over en frikadelle og et tørklæde om håret i stedet for om halsen”.
De politiske veje til integration bliver omdannet: ”ud af ghettoen” bliver til naboskab, arbejde bliver til kollegaskab, projekter bliver til venskab. Danskheden bliver en følelse, vi deler – og integrationen bliver andet end bare et almissepræget ”danskhedsprojekt”.

De ikke-særlige
Mahmoud fortæller bevægende om sin motivation for at stå frem både på egne vegne og familiens. Ikke som en præmieperker, en mønsterbryder, eller en ballademager, men som en ”ikke-særlig”. Det-te med henblik på at skabe modvægt til den polariserede stigmatisering af indvandrere i dagens Danmark, og forsøge at repræsentere alle dem, der bare er der uden nødvendigvis at være noget særligt – ikke en ballademager eller en mønsterbryder. Bare et menneske egentlig.

#IdiotermedInternet
Fra den nære fortælling om en families vej gennem integrationen skiftes fokus til det almene samfund. Mahmoud giver tilhørerne et lynkursus i håndtering af ”Idioter med Internet”, som dominerer de sociale medier i integrationsdebatten. For hvad gør man lige, når man læser de tragikomiske og ofte meget voldsomme holdninger i kommentartråden til en artikel på Facebook? Tier stille og scroller videre? Mahmouds råd er det stik modsatte: for ”hvis du kun taler med folk, du er enig med, kommer du ingen vegne”. Han opfordrer derimod til at debattere ved humoristisk at påtale disse holdninger. Gode svar med glimt i øjet, ganske enkelt. Argumentet herfor er, at for få fylder for meget – flere stemmer kan udligne dette. For enkelt er det; ”vi skal bare orke det” og gide at engagere os i både debatten om og i selve integrationen. Sige ja til eller invitere på kaffe. Gide andre – for ”det er lige meget, hvordan integrationen starter, men det er vigtigt, hvordan den slutter”.

Foredrag: Hvor taler du flot dansk! v. Abdel Aziz Mahmoud, journalist og forfatter
Tid: Tirsdag d. 31. Januar 2017 kl. 19.00
Sted: DOKK1