Hitchcocks filmmusik

Hitchcocks filmmusik

Af Anne-Kirstine Vad Knudsen, studerende på Nordisk Sprog og Litteratur, Aarhus Universitet

Du tænker måske på gys og suspense, når du tænker på Alfred Hitchcock, men har du nogensinde lyttet opmærksomt til den lyd og musik, som findes i hans film? Filmmusik er ofte en lidt overset genre, fordi vi er tilbøjelige til at høre den uden at lægge mærke til den, men tirsdag aften blev de fremmødte i Bispesalen i Fredensgade opmærksomme på, at lyden og musikken i Hitchcocks film spiller en stor rolle og er værd at lægge mærke til. Mag.art. i musikvidenskab Leif V.S. Balthzersen tog nemlig sit publikum med på en rejse gennem Hitchcocks lydunivers, som indeholder fascinerende eksperimenter, kontraster og manipulationer

Hitchcocks orkestrering: Lydlige eksperimenter, musik og ikke-musik
Balthzersen førte sit publikum kronologisk igennem lyden og musikken i et udpluk af Hitchcocks filmiske værker fra stumfilm til tonefilm. Vi oplevede bl.a. et effektfuldt skrig uden lyd i filmen The Lodger og en orkestreret rytmiseret dialog i Murder. Vi blev præsenteret for et kontrastfyldt lydspor mellem dansende korpiger i baggrunden og en døende mand i forgrunden i De 39 trin. Vi overværede et kraftigt lydligt kærlighedstema i Troldbunden og en udpræget manipulering med lyden i Skjulte øjne, hvor lyden skifter med en mands blik ind i forskellige menneskers lejligheder og lydbilleder. Og vi fik vist et markant fravær af musik i en hæsblæsende scene med en flyvemaskine, der jagter en mand med sprøjtegift i North by Northwest. Der er tale om eksempler, som alle viser Hitchcocks store interesse for lyd og musik, men også for fraværet af samme.

Skærpet lydlig opmærksomhed og appetit på mere
Balthzersen præsenterede sine eksempler på forskellige måder, som var med til at skærpe vores lydlige opmærksomhed endnu mere. Vi fik f.eks. vist det samme klip både med og uden lyd, og vi hørte et lydspor uden billeder, inden vi fik vist billederne til. Bag Balthzersens ord lå samtidig en fascination af lyd og musik, som skinnede klart igennem – og som smittede af og gav lyst til at skærpe den lydlige opmærksomhed. Som Balthzersen selv påpegede, er der masser af Hitchcock-film at gå på opdagelse i. Det vil jeg gøre – næste gang med en skærpet lydlig opmærksomhed.

Foredrag: Hitchcocks filmmusik v. Leif V. S. Balthzersen, mag.art i Musikvidenskab
Tid: Tirsdag d. 9. Marts 2017 kl. 19.00
Sted: Bispesalen, Fredensgade 36