Peter Høeg: Hvad er mindfulness?

Peter Høeg: Hvad er mindfulness?

Af Freja Green Arvedlund, bachelorstuderende v. Religionsvidenskab, Aarhus Universitet

Peter Høeg udstråler en enorm ro på scenen, det mærker man straks. Han er klædt i en lys bomuldsskjorte og et varmt smil. I aften skal vi høre om mindfulness, eller opmærksomt nærvær, som det hedder på dansk. Et hypet fænomen, som det seneste årti har fået gevaldig opmærksomhed. ”Kan vi få lidt hyggebelysning?” spørger han, og med det gule lys dæmpet beder han os om at lukke øjnene sammen med ham. Det kan være svært at være i flow med kroppens positive tilstande, hvis man sprogligt forsøger at forstå hvad der sker, og med disse ord igangsættes aftenens første øvelse i mindfulness.

Meditation er at være til stede i tavshed
Salens øjnene er stadig lukkede, bortset fra mine. Jeg bemærker den skærpede koncentration og de tunge åndedræt omkring mig. Høeg beder os om at være til stede i den håndgribelige krop og rette bevidstheden mod hjertet, hvor de empatiske følelser sidder. Vi skal bevidstgøre os hjerteligt ved at tænke på en, vi elsker. Jeg kan se, hvordan flere smiler ved tanken om en helt særlig person i netop deres liv, og jeg må indrømme, at jeg bliver en smule rørt. ”Vi sidder her med hver vores virkelighed, men alligevel føler vi nu, at vi deler den samme”. Netop dette er essensen af mindfulness: at åbne op for accepten af hinandens forskelligheder ved at være nærværende, inklusiv og venlig. “Og drop så det hele, slip stilladset”. Vi sidder sammen i tavsheden og deler en pause uden præstationer.

Chokket i Nørre Snede og nærværet på DOKK1
Høeg fortæller overordnet om mindfulness, sin egen forbindelse til ’faget’ og egne erfaringer. Dette gør han med stort overskud og lange pauser, det er som om vi alle sammen har god tid. Endnu to øvelser indvier Peter Høeg os i, en personlig fortælling og en dialog-øvelse. Høegs dramatiske epos udspiller sig i western-byen Nørre Snede, og viser sig at være en løgnehistorie. Et virkemiddel som planter et lille chok i salen, og i den grad skaber vågenhed. Denne vågenhed bruges i den følgende øvelse, som handler om at tænke på en hjertemæssig situation, fortælle om momentet til sidemakkeren og forholde sig lyttende, nærværende og empatisk anerkendende. Nogle er kommet sammen og andre har først lige mødt hinanden. Alle deler de en personlig fortælling i DOKK1’s Lillesal, som i aften er forvandlet til en tillidsfuld dagligstue. Dette mærker man særligt i spørgerunden, hvor publikum stiller enormt personlige spørgsmål, og modtager ærlige og anerkendende svar. Nærværet er i allerhøjeste grad aftenens røde tråd, en vigtig pointe i mindfulness og en fremtrædende kvalitet i Peter Høegs foredrag.

Foredrag:
Hvad er mindfulness v. Peter Høeg, forfatter
Tid: Tirsdag d. 24. januar 2017 kl. 19.15