Sepp - Manden der ændrede dansk fodbold

Billede af Sepp Piontek

Sepp – Manden der ændrede dansk fodbold

Af Thor Friborg Witt, studerende ved Historie og Nordisk sprog og litteratur, Aarhus Universitet.

Krigsbarn, frygtet forsvarsspiller i Tyskland og offer for sort magi og korruption i Haiti. Disse elementer var med til at forme den mand, der ændrede dansk fodbold og gjorde et udisciplineret og amatøragtigt hold til et topprofessionelt hold, der leverede toppræstationer ved både EM- og VM-slutrunder og blev kendt verden over.

Startfløjt
Sepp Piontek var ikke alene på scenen i VIA Campus’ auditorie. Han var ledsaget af Christoffer Rosenløv Stig Christensen, forfatteren til den anmelderroste biografi Sepp – en biografi om manden, der ændrede dansk fodbold. Christoffer startede ud med at præsentere deres samarbejde og det, der startede biografiprojektet. Startskuddet var et spørgsmål: ”Hvem er manden bag den tidligere landstræner Sepp Piontek?”. Et spørgsmål, som også foredraget tog udgangspunkt i. På rigtig fodboldmanér var foredraget delt op i to ”halvlege”.

Første Halvleg – Krigsbarn, fodboldspiller og træner ved tilfældighed
Sepp blev født under 2. verdenskrig, faren tjente ved både Øst- og Vestfronten, og moren stod enemand for familiens overlevelse, hvilket nogle gange krævede flugt under kugleregn. Sepp startede og sluttede sin fodboldkarriere i fodboldklubben Werder Bremen. Han var en frygtet mand, der var kendt for sine benhårde tacklinger og hårde spillestil. Et par dårlige knæ og manglen på en ny træner i hans klub resulterede i, at Sepp skiftede profession fra aktiv spiller til fodboldtræner. Denne profession skulle sende Sepp verden rundt, bl.a. til Haiti, hvor han var landstræner under forhold, der inkluderede både korruption og voodoo-magi.

Anden Halvleg – Dansk fodboldlandstræner
Sepp fik et chok ved sit møde med det daværende fodbold-Danmark. Dette blev især illustrereret af hans forhold til Preben Elkjær. Under foredraget fortæller han utallige sjove anekdoter fra deres had/kærlighedsforhold, som bl.a. omhandlede en smøg på toilettet, pornofilm under taktikmøde og en risikabel flyvetur med et beruset landshold. Sepp fik dog omvendt det useriøse landshold til det kult-landshold, som spillede sig ind i en hel generation af fodboldglade danskeres hjerter.

Slutfløjt

Dynamikken mellem Sepps lyst til at fortælle endeløst om sit begivenhedsrige liv og Christoffers strukturerende spørgsmål resulterede i et yderst interessant og ikke mindst morsomt foredrag, hvor publikum hurtigt fandt ud af, at værdien i Sepps historie ikke kun lå i tiden med det danske landshold.

Foredrag: Sepp – Manden der ændrede dansk fodbold
Tid: Torsdag d. 22. februar 2018 kl. 19.00
Sted: VIA Campus Aarhus C, Bygning A