Jørgen Leth: Mine helte

Billede af Jørgen Leth

En aften i heltenes tegn

Af Johan Knud Vad Knudsen, studerende på Historie, Aarhus Universitet

Idoler. Forbilleder. Rollemodeller. Helte. Kært barn har mange navne. Denne anmelder tænker, at det er bredt anerkendt, at det er vigtigt at have disse i tilværelsen. Det er vigtigt og givende at have nogen at se op til, nogen at spejle sig i, nogen at beundre. Netop dette, eller nærmere bestemt helte, dannede baggrund for et foredrag med den danmarkskendte verdenskunstner Jørgen Leth. Stakladen var fuldstændig udsolgt, hvilket naturligvis vidner om den enorme opmærksomhed, der uvægerligt hersker omkring Leth. Det var da også tydeligt, at Leth var i vante omgivelser. Under foredraget blev der da også sendt en hilsen ud i lokalet til en onkel, der var mødt op. Leth indledte med en rammende bemærkning: ”Jeg er glad for at være her i Stakladen. Jeg føler, at jeg er på hjemmebane”.

Forlægget for foredraget er bogen Mine Helte skrevet af foredragsholderen og udgivet i 2015. Leths definition af helte præsenterede han selv: ”En helt er en person, der lyser i mørket”. Bogen indeholder mere eller mindre udførlige beskrivelser af op mod halvtreds af Jørgen Leths personlige helte og har i øvrigt fået fine anmeldelser i den danske presse. Til foredraget havde Leth valgt nogle enkelte af heltene ud. Valgt ud er måske så meget sagt. Det var nemlig tydeligt, at Leth følte sig frem undervejs og foretog sin udvælgelse på baggrund af stemningen i øjeblikket. For nogen kan dette være en negativ ting, men for Leth virkede det helt naturligt. Der er i allerhøjeste grad noget nærværende og intenst ved den umiddelbare måde, hvorpå Leth fortæller.

Vi hørte om helte lige fra antropologen Bronislaw Malinowski, over cykelrytteren Fausto Coppi til multikunstneren Andy Warhol. Leth skildrer også personlige helte, såsom huskokken i huset i Haiti. Med i bogen er også mindre beundringsværdige karakterer som den berygtede haitianske diktator Papa Doc. For Leth var dette en vigtig pointe: ”Ingen bog om helte er komplet uden skurke”. Leth leverede sine heltepræsentationer med et livgivende glimt i øjet. Dette viste sig blandt andet i Leths tilbagevendende opfordring til tilhørerne om at købe det bokssæt med Leths film, der er udgivet. Selviscenesættende, men med en umiskendelig sans for det humoristiske, ganske som vi har lært at kende Jørgen Leth.

Til slut i foredraget blev det tydeligt, at Jørgen Leth selv har mange fans, og for nogen selv er en helt. En enkelt tilhører spurgte direkte, om Leth ville være hans stifinder. En passe afrunding på et glimrende foredrag om helte.

Foredrag: Mine Helte v. Jørgen Leth
Tid: Onsdag d. 2. maj 2018 kl. 19:00
Sted: Stakladen, Aarhus