Tom Buk-Swienty: Det ensomme hjerte

Billede af Tom Buk-Swienty. Fotograf: Morten Holtum

Det ensomme hjerte – foredrag ved Tom Buk-Swienty

Af Johan Knud Vad Knudsen, studerende på Historie, Aarhus Universitet

”Danmarks bedste historiker!”. Således blev Tom Buk-Swienty, historiker og journalist med ophav i det sønderjyske, præsenteret i forbindelse med foredraget denne onsdag aften. En udmelding der mere end noget andet siger noget om Swientys enorme popularitet. Mange var således mødt op denne onsdag aften, og undertegnede havde i al fald set frem til Swientys fortælling med spænding. Fortællingen skulle vise sig at leve op til alle forventningerne – og mere til.

Meget er sagt, skrevet, malet, digtet, sunget med videre om den berømte og berygtede Anden Verdenskrig. Eller den store fædrelandskrig, som de ynder at kalde den i Rusland. Med til bearbejdelsen af en så stor krig følger naturligt en undersøgelse af samme fra alle mulige og umulige vinkler. Jeg læste for nyligt en artikel om amerikanernes forhold til ’hamburgeren’ under krigen. Tilsyneladende var ’hamburger’ for tysk-klingende, så visse amerikanere benyttede sig i stedet af ’Liberty Steak’. Pointen skal være, at man kommer vidt omkring i perspektiverne på denne krig. Når et nyt, mere eller mindre originalt perspektiv (i dansk henseende) viser sig, fordrer det opmærksomhed. Fra denne præmis er fortællingen om Hans Horn ganske særlig. Dette tydeliggjorde sig i høj grad ved foredraget, hvor Buk-Swienty i vanlig rolig og sikker stil berettede om en ganske usædvanlig mands ganske usædvanlige historie i en ganske usædvanlig tid.

Hans Horn blev født i Tyskland, deltog i Anden Verdenskrig og flyttede efterfølgende til Danmark, hvor han virkede som læge i mange år. Han døde i 1989 og efterlod sig op mod 5000 siders erindringer, hvori han udover at berette indgående om sine oplevelser havde malet utallige akvareltegninger, der på voldsom vis akkompagnerer fortællingen – således også i Buk-Swientys foredrag. Mange slides i et diasshow er sjældent en god ting, men her var det virkelig på sin plads. Fortællingen om Horn – et musikalsk, kunstnerisk og følsomt menneske – fortaltes glimrende af Swienty, der uden at hæve stemmen formåede at fange og fascinere hele salen. Swienty balancerede på fin vis mellem historiemetodiske, kildekritiske overvejelser i forbindelse med Horns beretninger, et internationalt perspektiv på krige samt den personlige og intime beretning om en mand, hvis oplevelser spænder fra at blive såret ved Østfronten, over at blive gift med sit livs kærlighed (også under krigen), til at blive genudsendt til fronten for så at flygte over hals og hoved mod Tyskland ved krigens afslutning. Og lige her – under denne flugt – efterlod Buk-Swienty os. En cliffhanger af dimensioner, der for øvrigt ansporede undertegnede til straks efter foredraget at anskaffe bogen, der dannede grundlag for foredraget. Dette er ikke product placement – så spændende var foredraget bare!

Foredrag: Det ensomme hjerte v. Tom Buk-Swienty
Tid: Onsdag d. 4. april 2018 kl. 19:00
Sted: VIA Campus Aarhus C, Bygning C