Foredrag og kultur

Bente Klarlund: Gå, så går det nok!

Billede af Bente Klarlund, professor

Mød Professor Bente Klarlund, som står bag Gåbogen: Gå, så går det nok

Hvad sker der når du går? – og når du går i stå? Når du går, nedsætter du din risiko for 35 forskellige sygdomme, herunder kræft, demens og hjertesygdom. Er du syg, kan du i nogle tilfælde gå dig rask. Gåture er også et middel i kampen mod depression, stress og angst. I snit kan en 30-årig kvinde, der ikke bevæger sig i det daglige, regne med at leve godt fire et halvt år længere, hvis hun begynder at gå 30 minutter hver dag. For en mand er gevinsten 3 år.
Mange store tænkere giver udtryk for, at der er en særlig friskhed i den tanke, der er frembragt, mens kroppen er i bevægelse. Nietzsche siger: ”Det er når man går, de store tanker kommer”.

Du bliver gladere og mere kreativ, når du går. Hukommelsescenteret i hjernen vokser, og du husker derfor bedre.

Det er vigtigt at gå. Homo sapiens, det tænkende menneske, erobrede succesfyldt det meste af jordkloden, da det rejste sig på to ben og satte det ene ben foran det andet. Vores krop er skabt til at gå, og gangen var en forudsætning for, at vi blev mennesker. Det er tankevækkende, at gangen i dag er ved at blive ”a lost art”.

Søren Kirkegaard skriver til sin svigerinde Henriette: ”Tab for alt ikke lysten til at gå: jeg går mig hver dag det daglige velbefindende til og går fra enhver sygdom; jeg har gået mig mine bedste tanker til, og jeg kender ingen tanke så tung, at man jo ikke kan gå fra den… Når man således bliver ved at gå, så går det nok.”

Arr.: FOF Aarhus i samarbejde med Dokk1.