Skip to content

Awareness Through Movement (ATM) - hensyntagende

Awareness Through Movement (ATM) - hensyntagende

Awareness Through Movement (ATM) er øvelser udført langsomt og udføres så langsomt, at du mærker kvaliteten af bevægelsen.

For at mærke kvaliteten af bevægelsen er det en god idé, at dine indre spørgsmål er; Hvordan bevæger du eksempelvis din arm? Hvor er der spændinger? Hvor kan du reducere spændingerne? 

Øvelserne udføres som oftest på gulvet og i dit tempo, og derfor kan alle være med.

På sigt vil ATM øvelser reducere stress i kroppen. Selvom vi har et stærkt skelet og muskulatur, der er designet til at holde os oprejste og give os fleksibilitet, udvikler vi ofte igennem livet uhensigtsmæssige kropsholdninger og dårlige vaner. 

Har man for eksempel en foroverbøjet kropsholdning, presses brystkassen ned i mavetarmregionen. Det medfører, at området ikke fungerer optimalt. Endvidere kan en foroverbøjet kropsholdning medføre, at hovedet vælte forover, og at skuldrene vrides fremover. Det giver på sigt smerter i nakken, måske migræne og nogle gange kan det give smerter i armene. Selvom den foroverbøjet kropsholdning ikke er markant, men bare ’almindelig’, udfordrer det kroppens naturlige balance, og er kroppen ikke i balance, kan det medvirke til spændinger og smerter mange forskellige steder i kroppen.

Du lærer ATM, der hjælper dig til at finde tilbage til en mere neutral kropsholdning. Det påvirker din sundhed positivt, fordi metoden reducerer stress. Du får en større bevægelsesfrihed, hvilket vil give adgang til nye sider af dig selv eller områder, du ikke kendte til.