Skip to content

COVID-19: Vi arbejder lige nu på at finde ud af, hvad regeringens seneste retningslinjer kommer til at betyde for vores aktuelle kurser og aktiviteter. Vi følger situationen tæt – hold derfor øje med vores hjemmeside for nye informationer. Ved eventuelle ændringer vil alle berørte blive kontaktet direkte.

Billede af Ann-Elisabeth Knudsen, forfatter og fordragsholder ved FOF Aarhus

Ann-Elisabeth Knudsen

Ann-Elisabeth Knudsen: Diagnose eller opdragelse

Mød Ann-Elisabeth Knudsen, hjerneforsker, forfatter og foredragsholder, til tankevæækende foredrag om diagnose og opdragelse

Det er nødvendigt for både forældre, pædagoger og lærere at kunne skelne børns adfærd. Hvad er hvad? Hvornår skal der stilles en diagnose, og hvornår skal der opdrages – og hvad gør vi ved det? 

Er et barn, der foretrækker at lege alene, og som ikke kan læse andre børns signaler, en umoden 5-årig eller et barn med Aspergers syndrom? Eller er et for tidligt født barn hypersensibelt, fordi forældrene har taget særlige hensyn fra fødslen, eller er der tale om et umodent centralnervesystem? Har knægten, som lige har raseret 7. klasse, ADHD med for høj hjernestammeaktivitet, eller er det blot en frustreret 14-årig, hvis forældre skal skilles?

Det er ikke let, og generelt er det en stor mundfuld for de fleste at kunne skelne mellem børn, som har opvækstrelaterede problemer, og børn som har hjernedysfunktioner. Alle hjerner kan påvirkes, men ikke alle hjerner er organiseret på samme måde. Det betyder i praksis, at den samme type pædagogik opfattes forskelligt af forskellige børn. Kom og hør mere om alt dette.