Skip to content

Vi åbner for tilmelding til alle efterårets hold d. 9. juni - men vi lægger løbende nye hold på hjemmesiden, så hold øje når der kommer nyt!

Billede af Beethoven frise til temadag og Wien år 1900 i FOF Aarhus

Wien omkring år 1900 – billedkunst og musik

Wien omkring år 1900 – billedkunst og musik

Kom med til en temadag med kunsthistoriker Ruth Christensen og musikhistoriker Leif V.S. Balthzersen

Denne lørdag skal vi dykke ned i emnet "Wien omkring år 1900" - en periode, hvor byen er én af de centrale kulturmetropoler i Europa.

Ruth Christensen og Leif V.S. Balthzersen gør dig klogere på billedkunsten og musikken i Wien, der i denne periode er stedet, hvor tradition og modernitet mødes og brydes, og hvor kunstmiljøet er præget af international orientering og intens skaberkraft. Wiens rige kulturliv har i perioden omkring århundredskiftet stor indflydelse på resten af Europa, både hvad angår filosofi, litteratur, musik, kunst, design og arkitektur.

Den østrigske maler Gustav Klimt er en af de mest prominente repræsentanter for Wiener Art Nouveau, også kaldet Wiener Jugendstil. I 1897 stifter Klimt den såkaldte Wiener Secession, en gruppe kunstnere, der ønsker at gøre op med de traditionelle idealer, de historiske motiver og naturalistiske fremstillinger i kunsten. Med sine dekorative og symbolistiske malerier søger Klimt at skabe en ny kunst, der henvender sig til det moderne menneske. I 1902 skaber han endvidere sin berømte Beethoven-frise i forbindelse med en udstilling, der er en hyldest til den forgudede komponist.

Egon Schiele er en anden velkendt østrigsk maler knyttet til Wiener Secession. Schiele udforsker med sine sene figurative malerier det erotiske, det groteske, det nøgne og sårbare menneske i et særegent, ekspressivt formsprog. Ruth Christensen præsenterer flere eksempler på hhv. Schieles og Klimts malerier, herunder ikke mindst Klimts indtagende kvindeportrætter fra den såkaldte "gyldne periode".

Vi tager også på en musikalsk rejse tilbage til Wien, hvor musiklivet i årtierne før og efter århundredskiftet er meget rigt. Man finder flere forskellige fløje (eller fronter): Der er den traditionsbevidste musik med Johannes Brahms i spidsen, og der er den senromantiske musik hos Gustav Mahler og Anton Bruckner samt komponister som fx Hugo Wolf, Zemlinsky og Korngold. Det er en brydningstid, og den modernistiske og eksperimenterende musik får nogle hovedrepræsentanter med den såkaldte "2. wienerskole": Arnold Schönberg, Alban Berg og Anton Webern. Leif Balthzersen viser med mange eksempler bredden i musikken fra denne periode.

Illustrationen ovenfor: Gustav Klimt, Diesen Kuss der ganzen Welt, Beethoven-frise (detalje), 1902.

Download flyer om temadagen
Download kort over Solsalens placering.