Skip to content
Forårs Yoga | FOF Københavns Omegn

Forårs Yoga - Væk kroppen Langsomt

Forårs Yoga - Væk kroppen Langsomt

"Forårs Yoga - Væk kroppen Langsomt" er en serie af workshops 5 lørdage i foråret, hvor vi fordyber os, sætter tempoet ned, og hvor vi har god tid - alt sammen, så du kan få den bedste oplevelse og større indsigt i din krop og dit sind.

I de enkelte workshops indgår meditation og mindfulness, refleksion samt afspænding af hele kroppen. Du får inspiration til mere og bedre bevægelse i din hverdag.

De fem workshop sætter fokus:

Levende Fødder 
Når vi står solidt skal der mere til at vælte os. Et godt udgangspunkt for at stå stærkt og stabilt i mange yoga-stillinger, er føddernes placering. På workshoppen vil vi arbejde med, hvordan vi skaber et godt kropsligt fundament, som kan give grounding - også uden for yogamåtten. Vi vil gennemgå øvelser som styrker og øger bevægeligheden i dine fødder, og undersøge føddernes relation til resten af kroppen.

Smidige Hofter 
En stor del af vores vågne tid foregår siddende. Musklerne rundt om hofter og baller har derfor særligt brug for at aktiveres og afspændes. Når vores hofters bevægelighed øges, giver det en følelse af større frihed. Hoften kan man se som kroppens center for liv & vitalitet og bevægelige hofter giver en god base for resten af kroppen. Vi vil ganske blidt åbne dine hofter i det tempo, som passer din krop. Vi vil ligeledes have fokus på at styrke og aktivere alle hoftens muskler, inklusiv bækkenbunden.

Glad Ryg 
En glad ryg er en ryg, som bliver bevæget varieret og alsidigt. Ryggen skal i højere grad bevæges frem for at beskyttes mod belastning. Vi vil undersøge ryggens forskellige bevægemuligheder, samt gennemgå godt alignment for foroverbøjninger, bagoverbøjninger og twists. Vi vil samtidig have fokus på at styrke og aktivere ryggens muskler.

Bløde hænder 
Denne workshop er en velfortjent pause til dine hænder og underarme. Spændinger fra disse områder kan have sammenhæng med spændinger i skuldre og nakke. Vi vil arbejde med øvelser, der blødgør og afspænder hænder og underarme samt udforske samspillet med resten af kroppen. Særligt godt for dig som bruger meget tid ved computeren. Derudover vil vi arbejde med mindfulness i bevægelse og undersøge, hvordan vi gennem en øget kontakt til vores hænder kan skabe et større nærvær i vores hverdag. Der indgår ligeledes meditation og mindfulness, refleksion samt afspænding af hele kroppen.

Stærke skuldre - blød nakke 
Spændinger i skuldre og nakke kan være årsag til meget ubehag. Bevægelse og yoga kan være et effektivt redskab til at håndtere og mindske spændingerne. Gennem blide, rolige bevægelser og stræk vil vi langsomt løsne op omkring skulderbæltet og nakken. Vi vil desuden have fokus på åndedrættet, da et blokeret åndedræt og skulder-nakke spændinger kan være forbundet. Vi vil ligeledes have fokus på at styrke og aktivere skulderbæltets muskler.