Dette kursus vil guide dig gennem implementeringen og brugen af Google Tag Manager (GTM), Server Side setup, Google Analytics 4 (GA4) samt META pixel med CAPI. Du vil lære, hvordan du opsætter, konfigurerer og analyserer webstedstrafik og adfærd, som hjælper med at træffe datadrevne beslutninger.
Trods Server Side Tracking ikke er nogen ny teknologi, blev det først efterspurgt, da Google Analytics blev gjort "ulovligt" i slutningen af 2022. Sidenhen er tracking i META – og i princippet alle andre sociale medier – også fået stemplet "Ulovligt".
Vi vil først starte med at sende data til serveren med Server Side Tracking, hvor vi derefter sender vores udvalgte data til de store internationale firmaer.
Vi skal snakke lidt om GDPR, og hvad det er, der gør dele af Google Analytics og de andre tracking tools ulovlige lige nu. Vi skal se på, hvilke data vi må sende, men også overveje, hvad der vil ske, hvis vi sender for mange oplysninger? Og hvad gør konkurrenterne?
Vores hovedfokus er opsætningen på Server Side, GTM og Google Analytics, men når vi først har sat alt op, er det nærliggende at se på, hvad der skal til for at tracke alt muligt andet og teste, om det virker.
Vi får brug for en cloud server, og her benytter vi Stape.io på kurset (EU-versionen), hvor der kan være behov for en betalt udgave ($20 eller $100 pr. måned), men vi starter med den gratis udgave.
På kurset gennemgår vi opsætningen med en demonstration på WordPress, fordi der er en nem måde at gøre det på.
Det lyder måske umiddelbart som et meget teknisk kursus, og vi bliver også præsenteret for nogle stumper kode, der skal placeres de rigtige steder, men det er alt sammen færdiglavet og skal blot indsættes. Der er mulighed for at lave opsætningen på egen hjemmeside på kurset, hvis du husker at tage relevante koder med.