Skip to content
Yoga hos FOF

Åndedrætstræning

Åndedrætstræning

Åndedrættet danner basis for sundhed og bevægelse

Regulerer dit stressniveau, skab større balance og ro i krop og sind

Føler du dig tit drænet for energi? Får du hovedpine og irriterende spændinger i skuldre, nakke og lænd, særligt når du arbejder ved computeren og bliver du hurtigt øm eller får efterfølgende smerter, så snart du laver ekstra eller anderledes fysisk arbejde? Det er måske ligefrem blevet mere stift og anstrengt, når du rører dig helt generelt?
Hvis du ved, hvor meget ovenstående beskrivelser kan forringe den daglige livskvalitet, så kan det meget vel være, at det lige præcis er åndedrætstræning, som du har brug for! 
Du vil få hjælp til at opnå en markant forbedring på flere områder, primært fordi du går ind og arbejder med noget helt fundamentalt; måden du trækker vejret på og måden du bevæger dig på - herunder også din holdning. Det hele hænger fysiologisk sammen og forstærker derfor hinanden hensigtsmæssigt (når du er bevidst om det) og uhensigtsmæssigt (når du ikke er bevidst om det). 
Træningen kobler enkle åndedrætsteknikker til de bedste elementer fra forskellige former for bevægelsestræning. Mange af øvelserne har rod i pilates og yoga og den nyere og meget roste bindevævstræning. Der indgår forskellige redskaber og du vil blive overrasket over, hvor glad din krop bliver for bolde og den fantastiske foamroller.   

Åndedrætstræning – hvorfor?

Åndedrættet danner basis for sundhed og bevægelse. Selvom du faktisk får hele 90% af din energi fra åndedrættet, er det enten helt overset eller reduceret til et `husk at trække vejret´ i langt de fleste træningssituationer. Åndedrættet hænger sammen med dit nervesystem, der styrer produktionen af dine stresshormoner. Det spiller derfor en afgørende rolle i forhold til balancen i din krop og i balancen mellem krop og sind – en balance der kommer til udtryk både indvendigt og udvendigt gennem fysiske og psykiske tilstande og reaktioner – herunder tristhed, kortere lunte eller uro, problemer med søvn og fordøjelse.
Når du træner dit åndedræt får du:
et redskab til at komme ud af tankehjernen og mærke din krop
en klar opleve af større bevægelsesfrihed, elasticitet og dybde i dit åndedræt
lært at bruge dit åndedræt hensigtsmæssigt i forhold til din krop og dit nervesystem. 
øvelser der regulerer dit stressniveau, så du selv kan skabe større balance og ro i krop og sind – når du vil
en dybere effekt af din træning, når åndedrættets anatomi og funktion formidles klart og tydeligt. 
en større bevidsthed om åndedrættets betydning og bedre kontakt til dig selv.