Skip to content

Intro Yin

Intro Yin

Fem klasser over fire dage

Introduktion til yin yoga

Yin yoga er en særlig afstressende form for yoga, hvor du lærer at strække ud på en nænsom, men intens måde.

Yin yoga praktiseres især man ud fra to mantraer; "less is more" og "simple but not easy". 

Når man først har fanget principperne bag yin yogaens passive stræk og kender sin krops eventuelle begrænsninger fx. i knoglebygningen, så glider teorien i baggrunden og betyder ikke så meget. 

Men har ikke fået fat i basis fra starten, giver det måske ikke så meget mening at høre små brudstykker om meridianer, bindevæv, gel/sol-state, at programmet i dag vil styrke din nattesøvn og så videre. 
 
Da yoga dyrkes i stilhed, lægger almindelige yogaklasser heller ikke op til, du skal stille spørgsmål. 

Alle de bagvedliggende principper får du en introduktion til gennem disse fires dages fordybelse. 

Hver dag byder på en ny bid teori og en praksis på 90-120 minutter. Det kan lyde af meget, hvis man ikke har prøvet det før, men det handler overordnet set om, vi ikke kan tvinge vores nervesystem i ro hurtigt, så vi skal have god tid.

Redskaber 

Alle redskaber, vi bruger gennem dagene - blokke, bælter og bolde - er til rådighed.
 
Yin yoga er at være stille, og når kroppen er stille i længere tid, bliver man kold. 
Så uanset temperaturen udenfor, er det godt at medbringe varme strømper og måske en trøje. Ellers skal du bare være iført tøj, du kan bevæge dig i.

Hvem kan deltage?

Alle kan være med til yin yoga, da effekten af strækkene ikke handler om smidighed, men om teknik. Endvidere kan alle stillinger skaleres op og ned efter behov, og praksis dermed rettes til, så det passer til den enkelte.

 

Detaljeret program:

Torsdag d. 16. februar, kl. 17:00-19:30 - Intro til bindevæv - praksis: ryggenVi skal se lidt på, hvad bindevæv er, hvad det er lavet af, hvorfor det er godt at arbejde med - og hvad forskellen på et passivt og aktivt stræk er.Vores praksis denne dag er på ryggen, som vi arbejder igennem i dens tre bevægelsesretninger. 
Fredag d. 17. februar, kl. 16:30-19:00 - Intro til myofascial release - praksis: ben og fødder 
"Myofascia" er et fint ord for den fællesbetegnelse at en enkelt muskelfiber er omkranset af en tynd hinde af bindevæv, og derfor kan man ikke skille dem ad, men må omtale de to typer af væv som et samlet hele. 
 
"Release" er at massere eller løsne - eller "forløse" om man vil. I denne sammenhæng er det en teknik, du laver på dig selv for at arbejde dig lidt dybere ned i myofascia.
 
Myofascia Release forkortes "mfr". Det kunne lyde svært, men det er en ganske simpel teknik, hvor du lærer at massere dit muskelvæv, og kræver bare et par tennisbolde.
 
Når vi kobler myofascial release på yin yoga, gør vi det enten på steder, hvor vi ikke kommer dybt nok ind, når vi laver stræk (forlår er et godt eksempel herpå). Men vi bruger det også på steder, hvor det er svært at strække ud - eksempelvis vil mange have svært ved at strække yder- og indersiden af deres underben.
 
Derfor arbejder vi denne dag først med mfr for at lære teknikken, mens vores praksis efterfølgende har fokus på fødder og ben.
 
Lørdag d. 18. februar, kl. 9:45-12:30 - Intro til skeletal variation - praksis: hofter og lænd
Uanset hvor mange yogaklasser, du deltager i eller hvor meget, du strækker ud derhjemme, så er dit skelet måske designet, så der bare er nogen stillinger, du aldrig kommer til at lave. 
Det skal vi arbejde med lørdag formiddag. Vi bruger hinanden som eksempler til at finde ud af, hvem der har nemt ved bestemte stillinger - og hvem, der er mere udfordret.

Når vi har fået en god fornemmelse af, hvor dybt vi kan arbejde med vores hofter, laver vi en praksis rettet mod hofter og lænd.

Arbejdet med hofter og lænd er det mest tidskrævende, når vi skal hele vejen rundt, og derfor varer denne klasse 15 min mere end de andre.

Hvis der er stemning for det, kan vi sammen gå ud og spise frokost efter klassen (ikke inkluderet i kursusprisen). Det aftaler vi på kursets første dag.

Lørdag d. 18. februar, kl. 14:00-16:30 - Intro til nervesystemet - praksis: arme og skuldre
Har du (enten i andres øjne eller dine egne - 'for') let til at føle dig overbebyrdet eller stresset, er denne klasse nok den vigtigste i forløbet.
 
Nu har vi været igennem de mere praktiske ting omkring bindevæv, mfr-teknik og basis ift. skeletal variation, og herfra går vi videre til nervesystemet.  
 
Kroppen og dermed du har flere nervesystemer, som opfylder hver deres opgave. De fleste kender det sympatiske, som styrer "kæmp eller flygt-responsen". 
 
Hvis det sympatiske nervesystem er for meget på overarbejde, forsømmes det parasympatisk system, som styrer din hvile og fordøjelse. Dette bringer ubalancer.
 
Så lørdag eftermiddag vil vi gennemgå en introduktion til de to nervesystemer og snakke lidt om forskellen på hvile (som er yin) og afslapning (som oftest er yang). 
 
Praksis har fokus på arme, skuldre og nakken. Områder, hvor mange har spændinger, og som har brug for en lidt anden tilgang end ryg og ben, da vævet her er knap så "sejt".
 
Søndag d. 19. februar, kl. 10:00-12:30 - Intro til Tao for meridianbaner - yin yoga til at skabe ro i hovedet
På vores sidste dag sammen skal vi kigge på "Tao", det sort/hvide symbol med yin og yang. Den gamle kinesiske model er en helhedsteori, som både kan bruges til krop, energiniveau og mental balance.
 
Vi gennemgår de tre overordnede begreber i modellen; fordøjelse, rodfæstelse og udrensning. Disse tre kaldes ofte yin yogaens tre "instrumenter" eller "værktøjer".
 
Vi afslutter klasserne med at lave en allround praksis, hvor du (forhåbentlig) får lov at opleve yin yoga som et fantastisk middel til at skabe ro i hovedet og finde ind til dig selv.