Skip to content
Lær mere om børn med særlige forudsætninger hos FOF Sydjylland

Har mit højt begavede barn lært at lære?

Børn med særlige forudsætninger 2

Om hvordan man støtter sit barn i at lære at bruge ”sit gode hoved”

De fleste synes nok begrebet "højt begavet" er ret selvforklarende. Derfor bruger man for nemhedens skyld oftest dette begreb, når man skal beskrive et barn, som har særligt nemt ved at tilegne sig læring. Men begrebet er lidt "old school", da vi i mange år godt har vidst, de børn, som har de hurtige hjerner kan være tilsvarende udfordret på andre områder. Derfor har det i stedet været forsøgt at gøre begrebet "med særlige forudsætninger" gældende for at beskrive, der oftest er tale om en skæv profil. ”Særlige forudsætninger” dækker nemlig over, personen på samme tid har både store potentialer indenfor nogen områder, men samtidig ofte også sider, hvor der viser sig udfordringer. Om barnet så er på den måde fra fødslen - eller om det er miljøet og måske understimulering, som giver denne asynkronitet - det er der til gengæld meget forskellige holdninger til.

I dag ligger mange oplysninger selvfølgelig online - det gør forskellige intelligenstests også. Så mange forældre sidder alene og undersøger information ift. deres børn, men mangler nogen at udveksle erfaringer med, samt at kunne komme et sted, hvor de mange informationer bliver bundet sammen til et hele.

Denne workshop er for jer, som enten er forældre, bedsteforældre eller ressourcepersoner til et barn med særlige forudsætninger. På denne workshop - som er den anden ud af 3 workshops - er det primære fokus på det kvikke barns gave - nemlig den ”hurtige hjerne”. En ”workshop” er netop et sted, hvor du selv er med i arbejdet. Der vil være tid til at reflektere, diskutere, samt dele dine erfaringer med andre.

Vi kigger på fordelene ved at have nemt ved at lære, men især på de forholdsvis mange faldgruber, som disse børn kan opleve – såvel internt i deres evne til indlæring som eksternt ift. hvordan skolesystemet evner at gribe dem an.

På workshoppen gennemgås og arbejdes der med

  • Forskellen på potentiale og talent
  • At være asynkron ift. uddannelse
  • At have indlæringsvanskeligheder, samtidig med høj begavelse
  • Reaktionsmønstre, når man bliver presset
  • Underpræstations udvikling og kendetegn
  • Hvad kan støtte og motivere en, som underpræsterer?

Workshoppen er åben for alle. Dit barn behøver ikke være en bestemt alder for, du kan få noget ud af at deltage. Det kan f.eks. være for forældre, bedsteforældre eller på en anden måde ressourcepersoner til et barn med særlige forudsætninger.

Workshoppen er den anden ud af 3 workshops, og har det primære fokus på det kvikke barns gave - nemlig den ”hurtige hjerne”.

Information

  • Dato 25.03.2023-25.03.2023
  • Adresse KUC
    Ågade 27
    6000 Kolding
  • Lokale 4.09
  • Bemærkninger Workshoppen er en af tre workshops i rækken om "børn med særlige forudsætninger" med forskellige temaer. Alle tre workshops kan tages uafhængigt af hinanden.Der vil være en mindre materialeudgift til kopier, som afregnes direkte med underviseren.

Datoer

Dato Tid Sted Navn
1 Lørdag 25.03.2023 09:00-15:15 KUC Tina Refning Larsen
Tine Refning Larsen
Underviser

Tina Refning Larsen

Tina har været en af pionererne indenfor ’børn med særlige forudsætninger’ i Danmark og har efterhånden 20 års erfaring indenfor området.

Hun startede tilbage i 2002 med at være Gifted Children Koordinator hos Mensa Danmark, og grundlagde herfra det, som i 2005 blev til foreningen Gifted Children.

Senere har hun været skoleleder på Mentiqa Odense og efterfølgende konferencemanager, da Odense i 2015 var vært, da World Council for Gifted and Talented Children (WCGTC) holdt deres internationale konference i byen.

De seneste år har Tina primært kigget mod udlandet for at samle inspiration. Hun er medlem at de største internationale foreninger, og blandt andet delegeret for Danmark hos netop WCGTC og certificeret hos den amerikanske forening, SENG (Supporting the Emotional Needs of the Gifted) til at afholde afklaringsforløb for forældre.