Skip to content

Mindfulness, åndedræt og yoga

At finde roen i en hektisk verden

Mindfulness er at være bevidst til stede i nuet uden at vurdere eller dømme – bevidst nærvær.

Ved at bruge 2 timer om ugen i 8 uger, giver du dig selv chancen for at reducere stress, og finde din indre ro samt styrke indre glæde og tilfredshed.
På kurset trænes mindfulness i et sammenhængende og lettilgængeligt 10 ugers program, som kan bruges af alle, der interesserer sig for egen sundhed og livskvalitet.

Vi ved godt, at det kræver træning, at styrke vores muskler, og at det er vigtigt med en krop i balance, for at kunne klare os godt i hverdagen.

Mindfulness er træning af den del af dit sind, som har brug for at blive styrket, så der kan opstå en bedre balance i vores sind, og så vi oplever mere glæde og sindsro i vores liv.

Du får redskaber til at blive opmærksom på, hvad der stresser dig og tapper dig for energi – og omvendt, hvad der giver dig ro og nærer dig.

Det gælder både i dit det ydre og indre liv - fordi gamle automatiske tankemønstre, følelser og reaktioner, fastholder og tilføjer til dit stressnivo, og skaber smerte og konflikt i dit liv.

Først i det øjeblik du er bevidst om mønstrene, har du mulighed for at skabe ændringer.

Du er ikke længere styret af dine tanker, men den der styrer tankerne.

Og det virker!

Mindfulness og meditation er en meget veldokumenterede metoder, og der er efterhånden lavet utallige undersøgelser, der beviser positive virkninger – blandt andet i forhold til stress, angst, smerter og tristhed/nedtrykthed.

At leve mindfult medfører mere glæde, mindre uro og tankemylder – bedre livskvalitet.

Der er også påvist effekt i forhold til forebyggelse af depression og tilbagefald af depression.

I forløbet vil der være mønstre, har du mulighed for at skabe ændringer i mønstrene, har du mulighed for at skabe ændringsværende guidede meditationer, undervisning i teori og refleksion enkeltvis og i små grupper.

Vi ser blandt andet på, hvad tanker er for en størrelse, og hvilke negative automatiske tankemønstre du har.

Hvordan det på påvirker dine følelser og reaktioner, og hvilke aktiviteter der nærer eller tapper dig.

Vi ser på hvordan hjernen fungerer og hvordan mindfulness og meditation påvirker hjernen.

Der vil være hjemmearbejde mellem sessionerne.

Holdet kan være for dem, der har været stresset/udbrændt, og som fremover ønsker at reducere og forebygge stress. Det kan også være for bestemte patientgrupper.

Information

Datoer

Dato Tid Sted Navn
1 Tirsdag 04.10.2022 19:00-21:00 KUC Linda Ernst
2 Tirsdag 11.10.2022 19:00-21:00 KUC Linda Ernst
3 Tirsdag 25.10.2022 19:00-21:00 KUC Linda Ernst
Se alle Se færre
Linda Ernst
Underviser

Linda Ernst

Jeg er så privilegeret, at være dybt engageret i de områder jeg underviser i – yoga og mindfulness.

Jeg lægger også vægt på en høj grad af faglighed i undervisningen.

Min baggrund er en uddannelse som fysioterapeut og psykoterapeut, mindfulness instruktør og løbende videre uddannelse indenfor yoga, åndedræt, mindfulness og compassion. Og så er jeg en rigtig selvudviklingsnørd, som har arbejdet med mig selv fra midt i tyverne. Det har givet mig megen indsigt, og sammen med uddannelse, gode forudsætninger for at at arbejde med andre mennesker.

I yogaen bruger jeg min store viden om kroppen, og jeg lægger vægt på, at undervisningen er i en mindful, nærværende og venlig atmosfære.

Mindfulnessforløbet bærer præg af mine egne erfaringer, om hvad der virker bedst. Samt en efterhånden meget bred og dyb viden, jeg har tilegnet mig gennem årene.

Jeg inddrager kroppen, da det er min erfaring, at meditationerne og metoderne i mindfulness virker bedre, når kroppen er med.

Jeg elsker at undervise i yoga og mindfulness, fordi jeg oplever en meget positiv effekt hos deltagerne – ligesom jeg oplever det på eget sind og på kroppen.