Også her vil legen være en central spiller. For hvad er leg, hvordan kan vi forstå legens betydning for barnets udvikling? Dette er et af de spørgsmål, vi vil forsøge at udforske i dette forløb, men nu for det lidt større barn.
Vi taler om hvordan barnet i sin udvikling er i gang med ”At blive sit eget menneske”. Så det ud fra egne resurser senere i livet kan forstå og være i udfordrende og svære situationer og komme ud af dem som klogere og mere rummelige mennesker, til gavn og glæde for andre, men ikke mindst, med et kendskab til sig selv og ens evne til at mærke efter og reflektere over sig selv og det liv der ligger foran.
Disse egenskaber grundlægges nemlig i barndommen og er ikke intellektuelle evner, men en meget dybere kontakt indad til i forhold til at udholde, sværere følelser, som ingen af kommer udenom i det voksne liv. Og hvordan inspirerer vi til leg, uden at overtage initiativet fra barnet?
Vi skal også arbejde med den gode relation, forældrerollen og med hvordan vi kan inddrage bedsteforældre på en måde, hvor alle kan trække vejret. Ligesom i tidligere forløb vil der være fokus på arbejdet med vores indlevelse, tillid og fornemmelse som rettesnor for vores forhold til barnet.