AFLYST Sommerhøjskole for FOF's undervisere 2020

Sommerhøjskolen 2020 er desværre aflyst på grund af smittefare med Corona (COVID-19). Alle tilmeldte undervisere har fået besked pr. mail. Vi glæder os til forhåbentlig at kunne afholde sommerhøjskole igen i 2021.

Så nærmer vi os årets sommerhøjskole – en årligt tilbagevendende begivenhed, hvor du som FOF-underviser i løbet af 3 dage får faglig viden, indspark til pædagogisk praksis, input til nytænkning og bliver klogere på FOF og folkeoplysningen. Sommerhøjskolen foregår fra mandag den 29. juni til onsdag den 1. juli 2020.

Det er op til den enkelte skoleleder at distribuere det begrænsede antal pladser til Sommerhøjskolen, som hver FOF-forening får tildelt. Vælger din skoleleder at tildele dig en plads, kan din FOF-forening tilmelde dig. Alternativt kan de sende dig et tilmeldingslink. Dette link må kun bruges af dig. 

Du får som deltager rig mulighed for at hente ny inspiration til din undervisning, faglig sparring med andre undervisere, og der vil også være tid til hyggeligt samvær i skønne omgivelser. For første gang afholder vi Sommerhøjskolen på Vingsted hotel og konferencecenter, Vingsted Skovvej 2, 7182 Bredsten. Vingsted ligger i et naturskønt område lige op ad Vejle Å og Ødsted Skov.

Udover det faglige program arrangerer vi frivillige aktiviteter, som du som deltager kan være med til at stå for, hvis du har lyst. Dette er en mulighed for FOF’s undervisere for at dele deres fag med andre undervisere. Måske kunne du tænke dig at afholde 45 min. yoga for dine kolleger? Måske underviser du til daglig i tegning og har lyst til at bidrage med en 45 min. tegneaktivitet for dine kolleger? Eller noget helt tredje? Du kan komme på banen med en frivillig aktivitet ved at skrive i tilmeldingen, hvad du kunne tænke dig at bidrage med, og så hjælper vi med alt det praktiske.

Sommerhøjskolen inkluderer fuld forplejning, og alle deltagere får enkeltværelser.

Vi opfordrer deltagerne til samkørsel, da Vingsted hotel og konferencecenter ligger 20 min. kørsel fra Vejle st. Vi sender en deltagerliste ud ca. 1 måned før sommerhøjskolen, så du har mulighed for at arrangere samkørsel med dine kolleger.

Her kan du se billeder fra sidste års sommerhøjskole

Hvis du har spørgsmål til FOF’s sommerhøjskole, er du velkommen til at kontakte Nina Bak i FOF’s sekretariat på nb@fof.dk eller mobilnummer 40 11 42 42.

PROGRAM SOMMERHØJSKOLEN 2020

Herunder kan du læse mere om programmet for Sommerhøjskolen 2020. Vi forbeholder os retten til ændringer. 

Mandag d. 29. juni: Folkeoplysning
Kl. 11:00 – 12:00: Ankomst til sommerhøjskolen
Kl. 12:00 – 13:00: Frokost
Kl. 13:00 – 13:30: Intro 
Kl. 13:30 – 13:45: Velkomst v/ Mai Mercado 
Kl. 13:45 – 14:00: Vi hilser på hinanden 
Kl. 14:00 – 15:00: ”Folkeoplysning – dannelse og værdier” v/ Jørgen Carlsen
Kl. 15:00 – 15:30: Kaffe-/kagepause
Kl. 15:30 – 16:40: ”Folkeoplysning i undervisningen” v/ Maj Ingemann-Molden og FOF
Kl. 16.40 – 17.00: Pause 
Kl. 17.00 – 17.45: Frivillige aktiviteter 
Kl. 18.30 – kl. 20.00: Middag
Kl. 20.00 – 21:00: Underholdning 

Tirsdag d. 30. juni: Pædagogik og workshops
Kl. 07:15 – 08:00: Frivillige aktiviteter 
Kl. 07:00 – 09:00: Morgenmad
Kl. 09:00 – 09:30: Godmorgen-program
Kl. 09:30 – 10:45: ”Gør hjernen til medspiller i læring” v/ Anette Prehn
Kl. 10:45 – 11:00: Kaffe + find din workshop
Kl. 11:00 – 12:00: Workshops (læs mere nedenfor)
Kl. 12:00 – 13:00: Frokost
Kl. 13:00 – 15:00: Workshops (fortsat)
Kl. 15:00 – 15:30: Kaffe-/kagepause
Kl. 15:30 – 16:00: Fri leg (evt. omklædning til frivillige aktiviteter)
Kl. 16:00 – 17:00: Frivillige aktiviteter
Kl. 17:00 – 18:30: Tid til at slappe af/gå en tur/snakke med en kollega/gøre sig klar til middagen 
Kl. 18.30 – 20.30: Middag 
Kl. 20:30 – 23:00: Underholdning

Onsdag d. 1. juli: Innovation
Kl. 07:15 – 08:00: Frivillige aktiviteter 
Kl. 07:00 – 09:00: Morgenmad
Kl. 09:00 – 09:35: Godmorgen-program 
Kl. 09:35 – 10:30: ”På hvilke måder kan du nytænke dit fag?” v/ Lars AP
Kl. 10:30 – 10:50: Kaffepause
Kl. 10:50 – 11:50: ”På hvilke måder kan du nytænke dit fag?” v/ Lars AP (fortsat)
Kl. 11:50 – 12:00: Tak for i år
Kl. 12:00 – 13:00: Frokost
Kl. 13:00: Sommerhøjskolen er færdig for i år

BESKRIVELSER AF OPLÆG PÅ SOMMERHØJSKOLEN

Herunder kan du læse mere om de 4 store faglige oplæg på sommerhøjskolen. Beskrivelserne af workshops finder du længere nede på denne side.

DAG 1: OPLÆG OM FOLKEOPLYSNING

Folkeoplysning – dannelse og værdier

v/ Jørgen Carlsen, mag. art. i idéhistorie, tidligere forstander på Testrup Højskole og medlem af Det Etiske Råd 2011 – 2016.

Jørgen Carlsen vil kaste lys over den specielle danske form for folkeoplysning, som er et af vores originale bidrag til verdenskulturarven. Hvilke værdier er der i folkeoplysningen? Først og fremmest dette, at folkeoplysningen er andet og mere end uddannelse. Uddannelse er noget, man kan færdiggøre. Man kan bestå en eksamen og så komme videre. Folkeoplysningen rummer til gengæld et dannelsesperspektiv. Dannelsen bliver man aldrig færdig med – ikke så længe, man lever. Folkeoplysningens fornemste adelsmærke er, at den udtrykker en protest mod ligegyldiggørelsen af livet. En protest mod det, Grundtvig kalder ”dødbideriet” – at livet først og fremmest er noget, der skal overstås. Folkeoplysning er med Grundtvigs ord ”Livsoplysning.” Med dette oplæg får du svar på, hvad FOF og aftenskolen kommer af, hvordan folkeoplysningen startede og hvilke værdier der findes i folkeoplysningstankegangen.

DAG 1: OPLÆG OM FOLKEOPLYSNING

Folkeoplysning i undervisningen

v/ Maj Ingemann-Molden, uddannet skuespiller, yogalærer og driver sit eget yogastudie.

Vinderen af årets aftenskolelærerpris 2019 har folkeoplysningen som omdrejningspunkt i al sin undervisning. I dette oplæg fortæller hun hvorfor og hvordan, samt giver tips og inspiration til, hvordan du også kan finde både mening, inspiration og drive i folkeoplysningstilgangen til netop dit fag. 

Oplysningstankegangen giver Maj både mening og mod - på sommerhøjskolen vil hun plante frø til, hvorledes vores fælles fundament også kan bidrage til DIN inspiration, drivkraft og arbejdsglæde.

Efter Majs oplæg kommer deltagerne selv på banen, og vi finder i fællesskab frem til, hvordan du kan inkorporere folkeoplysningen i din egen undervisning.

DAG 2: OPLÆG OM PÆDAGOGIK

Gør hjernen til medspiller i læring

v/ Anette Prehn, sociolog, underviser, foredragsholder og forfatter til bl.a. Hjernesmart ledelse og Hjernesmart pædagogik.

Der er sket en rivende udvikling inden for hjerneforskningen de seneste år. Anette Prehns speciale er at bygge bro mellem hjerneforskning og virkelighed og formidle hjernens spilleregler, så de kan forstås og bruges til noget. I dette foredrag vil hun fortælle om, hvad der sker i hjernen, når vi lærer. På hvilke måder kan hjernen spænde ben for læring? Hvad skal der til for at læring sætter sig fast? Hvorfor er vores tanker om aflæring forældede - og hvad skal vi gøre i stedet for? Mange alment anvendte læringsformater er nemlig hjerneklodsede; de arbejder stik imod hjernens logikker.

Hjernen følger bestemte spilleregler, og hvis vi ikke kender og mestrer dem, bliver mange læringssituationer mere op ad bakke, end de behøver at være. Anette Prehn har oversat hjernens spilleregler til praktisk pædagogik, og hun præsenterer, hvilke “små skru” du kan lave for at gøre din undervisning mere engagerende for deltagernes hjerner. Anette underviser selv hjernesmart, og derfor får du afprøvet ideerne og metoderne på egen krop, hvilket klæder dig på til selv at undervise med hjernen in mente. Læse mere på www.hjernesmart.dk.

Anette Prehn er sociolog, underviser og Danmarks mest produktive faglitterære forfatter, med hele 12 bestseller-udgivelser om hjernens spilleregler. Anette driver virksomheden Centre for Brain-Based Leadership and Learning og er en efterspurgt foredragsholder og facilitator i virksomheder, organisationer og i institutitions- og skoleverdenen – og hun har erhvervskunder som Bosch, Ericsson, Vestas, Siemens samt Danmarks tre største banker. Hun var den første i Danmark til at undervise i NeuroLeadership: anvendt hjerneforskning for ledere og blev i 2009 tildelt titlen ”Årets underviser – ledelse og coaching” af den norskejede konferenceudbyder Confex. 

DAG 3: INNOVATIONSOPLÆG

På hvilke måder kan du nytænke dit fag?

v/ Lars AP, forfatter, kreativ og stifter af Fucking Flink.

Du er brandgod til at undervise. Ikke nok med det: Du brænder også for dit fag. Det er fantastiske byggeklodser til at skabe den bedst mulige undervisning. Men selv de største talenter må nytænke. Udvikle. Innovere. Og selv gode undervisere kan have brug for hjælp til at udøve innovation. 
Denne formiddag bliver du introduceret til, hvilket mindset der skal til for at arbejde kreativt. 

Du bliver præsenteret for konkrete innovationsteknikker, som også kan bruges, når du er hjemme igen. I løbet af formiddagen afprøver vi teknikkerne. Et særligt fokus vil blive lagt på tidsaspektet for din undervisning: Skal forløbet være seks gange à 2 timer ... eller kan undervisningen også tænkes i andre formater? Formiddagens store formål er naturligvis at tænke nye, spændende måder frem, som du kan bringe dig selv og dit faglige vid i spil med. 

Lars AP er manden bag bogen og bevægelsen Fucking Flink. Gennem årene har han delt sin tid mellem at gøre sig klog på innovation og at udøve den. Han sad med i daværende klimaminister Connie Hedegaards klimapanel, var kreativ strateg hos reklamebureauet Wibroe, Duckert & Partners og har i årenes løb skrevet til såvel film-, tv- og reklamebrancherne, hvor han i sin tid blev bedst kendt som forfatteren bag Polle fra Snave. Den seneste af Lars' i alt fem bøger udkom i april og hedder ”Århsome”.

BESKRIVELSER AF WORKSHOPS PÅ SOMMERHØJSKOLEN

På Sommerhøjskolen har du mulighed for at vælge én af nedenstående workshops, som alle foregår samtidig på Sommerhøjskolens 2. dag. 

Husk at du kun kan vælge én workshop. Tilmelding til workshop foregår efter først-til-mølle. 

Du tilmelder dig en workshop samtidig med, at du tilmelder dig hele Sommerhøjskolen. 

WORKSHOP A 

Lær at lave videoer på din smartphone eller tablet

v/ Kathrine Kristensen, hands-on konsulent i digital markedsføring og Anne-Nora Stensig, kommunikationskonsulent.

Målgruppe
Dette er en tværfaglig workshop. Du er derfor velkommen, uanset hvilket fag du underviser i hos FOF. Det er en forudsætning for deltagelse, at du kan betjene din smartphone/tablet: downloade en app og tage et billede.

Indhold
På denne workshop lærer du at optage, klippe og redigere små videoer på din iPhone, Smartphone, iPad eller tablet. Videoerne kan fx. uploades på sociale medier, på din lokale FOF-forenings hjemmeside eller på din egen hjemmeside.

Mulighederne er mange, og det er ikke afgørende, hvilken app eller type smartphone du har. Du får de nødvendige værktøjer og redigerings-apps, så du nemt og hurtigt kan komme i gang med at lave videoer, der præsenterer din undervisning for fremtidige kursister. 

På workshoppen lærer du:

  • At optage en kort video
  • At præsentere dig selv og din undervisning
  • At redigere, klippe, lave filtre og sætte tekstinformation på dine videoer

Medbring en iPhone, Smartphone, iPad eller tablet.

Pladser 
Der er 20 pladser på denne workshop.

WORKSHOP B

Voksenpædagogik 

v/Bettina Byskov-Eriksen, cand. mag. i voksenpædagogik og HR-udviklingskonsulent i FOF.    

Målgruppe
Dette er en tværfaglig workshop. Du er derfor velkommen, uanset hvilket fag du underviser i hos FOF.

Indhold

Som undervisere bliver vi bedre til at skabe god undervisning ved løbende at reflektere over egen praksis og se vores måde at undervise på nye måder.

På denne workshop hører deltagerne om 10 kendetegn ved god undervisning, der er baseret på den tyske didaktiker Hilbert Meyers forskning samt Howard Gardners 7 (8) intelligenser set i forhold til god kommunikation og læringspædagogik. 

På workshoppen vil vi konkret arbejde med undervisningsprincipperne MAKIS – Motivering, Aktivering, Konkretisering, Individualisering og Samarbejde, som deltagerne efterfølgende kan bruge som guideline til at planlægge undervisning i aftenskolen.

I en struktureret ramme idéudveksler deltagerne omkring de muligheder, der er for at motivere, aktivere, konkretisere indholdet, differentiere undervisningen samt bruge mulighederne i det fællesskab, der kendetegner kurserne i aftenskoleregi. 

Workshoppen er praktisk orienteret. Der tages udgangspunkt i deltagernes egne undervisningssituationer. 

Pladser 
Der er 20 pladser på denne workshop.

WORKSHOP C

Vejrtrækningen under lup – for undervisere

v/Simon Krohn, yogalærer og cand. mag. i filosofi

Målgruppe
Denne workshop er målrettet FOF’s bevægelsesundervisere, uanset hvilket bevægelsesfag du underviser i til daglig.

Indhold
Vejrtrækningen spiller en nøglerolle for dit velvære og din ydeevne. Som underviser i en bevægelsesdisciplin, vil du sandsynligvis være enig i dette, men det kan alligevel være svært at blive klog på, hvorfor vejrtrækningen er så vigtig, og hvordan bevægelse og vejrtrækningsøvelser virker. I denne workshop vil Simon sætte vejrtrækningen under lup og dele sin erfaring på en måde, som er brugbar for undervisere af bevægelsesdiscipliner.

I de sidste tyve år har arbejdet med vejrtrækningen handlet om at optimere vejrtrækningen, og hvordan man f.eks. kan lære at trække vejret dybere og holde vejret længere. Simon vil præsentere en ”ny” tilgang, som snarere handler om at vedligeholde vejrtrækningen, så den kan passe sig selv på en harmonisk måde. 

Workshoppen vil være en blanding af teori, vejrtrækningsteknikker og udforskning af vejrtrækning. Undervejs skal vi dyrke en del yoga, men du behøver hverken at være smidig eller hjemmevant med yoga for at deltage. 

Pladser 
Der er et ubegrænset antal pladser på denne workshop. Alle bevægelsesundervisere, der deltager på Sommerhøjskolen, har mulighed for at tilmelde sig denne workshop.

WORKSHOP D

Associationer som afsæt for kreativ udfoldelse

v/ Sophie Hjerl, billedkunstner uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi, samt cand. mag. i teori og formidling fra Det Kgl. Danske Kunstakademi. 

Målgruppe
Denne workshop henvender sig til FOF-undervisere, der underviser i kreative fag – musik, madlavning, strikning, billedkunst, etc.

Indhold
For at skabe en interessant undervisning, er det en fordel at kunne sætte sig selv fri i det associative. Det kræver, at man ”giver slip” og tør gå ud i det ukendte og opholde sig dér, hvor man ikke ved, hvad der sker, eller hvor man er på vej hen. Når man ikke ved, hvilken vej man er på, er man på rette vej!

Denne workshop handler om, hvordan vi kan bruge associationer til at skabe ”værker” (et musikstykke, en opskrift, et billede etc.) inden for de kreative fag, og hvordan vi kan videregive associationsteknikker til vores deltagere, så de kan bruge dem, når de selv skaber noget inden for et givent kreativt fag.

Hvordan skabes et associativt læringsrum med dynamisk tænkning, lærer og elever imellem, samt i mødet mellem elev og det stof, de skaber i og med? Sammen undersøger vi, hvordan associationer kan bruges som redskab til at dykke ind i kreativiteten og åbne op for nye muligheder i en lærings- og skabelsesproces (alle kender vi nok til at skulle opfinde den dybe tallerken til en ny opgave for elever, men tallerkenen er der faktisk allerede, vi skal bare finde det rigtige at putte i den…).

Workshoppen består af både oplæg, øvelser, opgaver og erfaringsudveksling.

Det får du ud af workshoppen:

  • Redskaber til at skabe en langt mere dynamisk undervisningsform, som både kommer dig selv og deltagerne til gode.
  • Du bliver bedre til at forestå undervisning, som bygger på en større tillid til egen skaberkraft og udfoldelse fra deltagernes side.
  • En større tiltro til ”skøre indfald” og at gå videre med de indfald, der ikke er så skøre endda.
  • At bruge din erfaring fra tidligere undervisningsforløb og sætte dem i en ny kontekst med et større flow i tilgangen til undervisningsmaterialet.
  • At arbejde med både intuition og intention i undervisningsforberedelsen og selve undervisningen, så du bliver mere bevidst om, hvornår du vælger flow eller styring. 
  • At konfrontere det ”ukendte” og umiddelbart uforudsigelige og opleve, at det alligevel har sin egen logik og vej.
  • Forhåbentlig et godt grin.

Pladser
Der er 25 pladser på denne workshop.

WORKSHOP E

IT i sprogundervisningen 

v/ Claes Mørkeberg, MA i Informationsteknologi og Læring, underviser i dansk som andetsprog.

Målgruppe
Workshoppen er målrettet FOF’s sprogundervisere, uanset hvilket sprog du underviser i til daglig. 
Du er velkommen, uanset om du er erfaren eller mindre erfaren i at inddrage IT i undervisningen. 

Indhold
Som sprogunderviser har man i dag en lang række muligheder for at sætte IT i spil i undervisningen. IT er allestedsnærværende i hverdagen, på arbejde og i uddannelse, men hvordan kan vi som undervisere på en enkel og effektiv måde få glæde af redskaberne i undervisningen? Vi skal sætte IT i spil, hvor det giver mening. Jo mere varieret, man kan gribe det pædagogiske arbejde med sproget an, desto mere får deltagerne ud af undervisningen. På denne workshop afprøver vi sammen en række udvalgte IT-redskaber, der kan facilitere nye aktiviteter, inddrage deltagerne på nye måder og gøre dem aktive i deres sprogtilegnelse. Der vil være fokus på inddragelse af tekst, lyd, video og billeder på en anderledes og engagerende måde.

Du vil på workshoppen sammen med dine kolleger reflektere over redskabernes muligheder i netop din undervisning, så du kan gå hjem med helt konkrete værktøjer og ideer, du kan bruge med det samme. Redskaberne, vi sammen kigger på, vil være tilgængelige for alle og gratis. Du vil ved tilmelding få yderligere information tilsendt inden workshoppen. 

Pladser
Der er 25 pladser på denne workshop


Vi glæder os til at se dig!