Skip to content

FAQ

Herunder finder du de ofte stillede spørgsmål. Hvis du her ikke finder svaret på dit spørgsmål, kan du finde vores telefonnummer og se vores åbningstider her

Ofte stillede spørgsmål

  • Hvordan tilmelder jeg to personer til samme kursus?

    Når du ønsker at tilmelde flere personer til et hold, skal du købe pladserne enkeltvis. Som aftenskole har vi brug for kontaktoplysninger på alle personer, som deltager på vores kurser. Derfor betyder køb af flere pladser på et kursus, flere ture gennem webshoppen. På nogle af vores foredrag og kurser, er det dog muligt at købe flere pladser/billetter i samme navn.

    På disse aktiviteter vil det være muligt at vælge ’antal pladser’ ved køb i webshoppen.

    Du kan med fordel også læse artiklen om at købe et kursus i gave her på siden.

  • Hvorfor skal vi bruge dit cpr-nummer?

    Vi skal oplyse det fulde cpr-nummer til den kommune, der giver tilskud jf. folkeoplysningsloven, hvis du bor i en anden kommune end den, hvor kurset/foredraget afholdes. Cpr-nummeret anvendes i forbindelse med udligning af tilskud mellem kommunerne.

    Kommunen kan også have brug for dit fulde cpr-nummer i forbindelse med særlige tilskud, f.eks. pensionisttilskud eller på børnehold i København og på Frederiksberg.

    Bor du i den kommune, der giver tilskud, og opfylder du ikke tilskudsreglerne, bliver du kun bedt om at oplyse fødselsdag og -år.

  • Kan jeg flytte over til et andet kursus?

    Det er i nogle tilfælde muligt at flytte fra en aktivitet til en anden, selvom aktiviteten/aktiviteterne er gået i gang. Hvis du ønsker dette, bedes du kontakte vores kontor på tlf. 4596 0100 i vores telefontid mandag til torsdag fra 10:00-12:00 eller torsdag fra 13:00-15:00 eller sende en mail til hej@fofkbh.dk, så vi kan undersøge, om det evt. er en mulighed i dit specifikke tilfælde.

  • Kan jeg få en prøvetime, før jeg tilmelder mig? 

    Vi tilbyder som udgangspunkt ikke prøvetimer til vores aktiviteter. Vi udbyder dog flere prøvetimer ved sæsonstart på udvalgte kursusaktiviteter, oftest børneaktiviteter. Disse er annonceret særskilt, og det vil fremgå i holdets titel, hvis det drejer sig om en prøvetime.

  • Jeg står på venteliste. Hvornår og hvordan får jeg besked om at der er blevet plads?

    Ventelisten er aktiv, indtil aktivitetens første mødedato. Du vil modtage en reservationsbekræftelse og en faktura pr. mail, hvis der bliver plads til dig. Hvis aktivitetsstarten er tæt på, vil vi kontakte dig telefonisk for at få bekræftet, at du stadig ønsker pladsen. Ventelisten gælder kun for sæsonen. Ved ny sæsonstart slettes ventelisteplaceringen.

  • Er jeg sikret en plads på mit hold til næste sæson?

    På mange af vores lange forløb, tilbyder vi deltagerne at fortsætte på holdet i den efterfølgende sæson. Dette tilbud kalder vi en forhåndsreservation.

    Alle, som er tilmeldt et hold, der fortsætter i den følgende sæson, vil få tilsendt en forhåndsreservation og en faktura pr. mail, hvor man har mulighed for at tilmelde sig det pågældende hold, før sæsonen åbnes op for andre. Forhåndsreservationen er udelukkede et tilbud. Ønsker man ikke at fortsætte i den efterfølgende sæson, skal man ikke foretage sig yderligere, og pladsen på holdet bliver automatisk frigivet til andre interesserede efter, at betalingsfristen udløber.

    I efteråret udsender vi forhåndsreservationerne slut november/start december, og i foråret udsender vi forhåndsreservationerne slut maj/start juni.

  • Håndsprit og hygiejne på undervisningssteder

    FOF København stiller ikke håndsprit til rådighed på vores undervisningssteder, da det ikke længere er et lovkrav. Vi opfordrer til, at du selv medbringer håndsprit til eget forbrug, samt at du benytter et håndklæde eller lignende ved brug af vores yogamåtter. Man må under ingen omstændigheder aftørre vores udstyr, måtter m.m. med sprit eller andre rengøringsmidler, da det ødelægger udstyret og gulvene.

  • Hvornår får jeg tilskud?

    Det er forskelligt fra kommune til kommune, om der ydes tilskud til en aktivitet og hvem, der kan opnå tilskud. I nogle kommuner kan pensionister, efterlønsmodtagere, arbejdsledige og/eller SU-modtagere/lærlinge deltage i vores aktiviteter til en nedsat pris. For at modtage tilskuddet skal man være bosiddende i den kommune, som kurset eller foredraget afholdes i.

    Tilskuddet gives af kommunen til deltagelse på hold, der afvikles under Lov om støtte til Folkeoplysning. Det er en generel forudsætning, at man i disse tilfælde på anmodning underskriver en tro- og loveerklæring eller indsender dokumentation for sin status. Når du køber en aktivitet, kan du i højre side under ”læg i kurv” se aktivitetens normalpris og evt. tilskudspris.

    Du kan læse mere under hvem kan deltage, priser og tilskud og støtteordning for børn.

  • Skal jeg melde afbud til FOF København, hvis jeg bliver forhindret en enkelt eller flere mødegange?

    Du behøver ikke at give os besked, hvis du bliver forhindret i at deltage en mødegang på dit kursus.

  • Kan jeg afbestille et kursus? 

    Du kan altid afbestille et kursus hos FOF København, hvis der er mere end 14 dage til aktivitetens første mødedato/start. Vi tilbagebetaler altså det fulde gebyr ved afbud indtil 14 dage før holdets planlagte start.

    Er der mindre end 14 dage til holdstart er din tilmelding bindende – uanset årsag – og gebyret refunderes derfor ikke. Læs vores gældende salgsbetingelser her.

  • Hvornår sender I kataloget ud? 

    FOF København har valgt at spare papiret og skåne miljøet ved ikke at udsende et husstandsomdelt kursusprogram fra efterårssæsonen 2020. Det betyder, at du fremover ikke vil modtage et trykt katalog fra os i din postkasse, men at du i stedet kan se alle vores kurser og foredrag her på hjemmesiden, hvor vi løbende lægger nye tilbud op.

  • Hvornår kan man se programmet for næste sæson? 

    Vi offentliggør efterårssæsonen på vores hjemmeside medio juni og forårssæsonen medio december. Hold dog øje med hjemmesiden, da der løbende og over hele året lægges nye aktiviteter online. Du kan med fordel også tilmelde dig vores nyhedsbrev, så du løbende bliver informeret om nyheder m.m.

  • Hvordan køber jeg et gavekort?

    Hvis du ønsker at give et gavekort til vores aktiviteter, skal du ringe til os på tlf. 4596 0100 i telefontiden eller sende en mail til hej@fofkbh.dk.Så laver vi et gavekort til dig på det ønskede beløb og sender det til dig elektronisk eller pr. alm. post. Vores gavekort gælder i 3 år fra købsdatoen. 

  • Hvordan køber jeg et kursus i gave?

    Hvis du ønsker at give af vores aktiviteter i gave, skal du, ved køb, indtaste gavemodtagers navn, adresse, telefonnummer og fødselsdato.

    Husk dog at skrive din egen mailadresse, så det er dig, der modtager tilmeldingsbekræftelsen, når købet er gennemført. På den måde kan du holde gaven hemmelig, indtil den skal gives.

    Skal du købe både en plads til dig selv og en gavemodtager, skal du købe pladserne enkeltvis, da vi har brug for kontaktoplysninger på hver enkelt deltager.

    Vær også opmærksom på, at vores hjemmeside ikke viser, hvis der kun er en enkelt plads tilbage, og du kan derfor risikere at få den første plads, men at den anden plads er en ventelisteplads.

    Du kan altid ringe til os på tlf. 4596 0100 i telefontiden eller sende en mail til hej@fofkbh.dk og oplyse holdnummeret. Så undersøger vi gerne for dig, hvor mange pladser der er tilbage.

    Du kan med fordel også læse artiklen om at tilmelde flere deltagere her på siden.