Motion og sundhed

Stabiliserende kropstræning

 

wE8ERNLvqm8?rel=0

Stabiliserende kropstræning er for dig, der ønsker at træne og styrke kroppen i et roligt tempo. Alle er velkomne på dette hold. I videoen fortæller vores underviser Lise Rasmussen om træningsformen, som hun også kalder for 'Mindful kropstræning'.

”Jeg er dybt afhængig af Lises undervisning. Jeg får bevæget hele kroppen, og Lise er god til at variere træningen, så det aldrig bliver kedeligt. Jeg har det bedre end da jeg var 40 – og nu er jeg 65!” - Deltager på stabiliserende kropstræning.

Læs mere

Den stabiliserende træning er noget helt særligt. Øvelserne er udviklet på en måde, så kroppens egne reflektoriske og stabiliserende muskler aktiveres. Det rolige tempo, den gode kropsholdning og et fokus på at aktivere de svageste muskler hjælper de stabiliserende muskler til en naturlig opspænding.

Øvelserne er velegnet for dig, der ønsker en bedre balance samt at forebygge og afhjælpe smerter i eksempelvis fødder, ryg, skuldre, nakke, hofter eller knæ. På holdet handler det meget om at mærke efter i egen krop, fx om ryggen, nakken eller lænden spænder unødvendigt. Træningen er derfor også god for dig, der ønsker at blive mere bevidst om kroppen og dens signaler.

Har du smerter i kroppen, f.eks. i knæene eller ryggen, kan det være tegn på, at du har overbelastet dine muskler og har brug for, i et roligt tempo, at træne og styrke kroppens stabilitet og balance. Trænes problemområderne med nærvær og med fokus på leddenes stabilitet, sikrer det, at du får du fat i de svageste muskler og herved undgår fejl- og overbelastninger. Det er vigtigt, at du får trænet korrekt – derfor kommer jeg rundt og vejleder dig, så du får det bedste ud af øvelserne og træningen.

Vi starter med en opvarmning til glad og inspirerede musik. Den varierede træning varer 1½ time og henter inspiration fra bl.a. funktionel træning, pilates, core træning, mindfulness og yoga. Vi bruger håndvægte, træningselastikker og store træningsbolde.
Vi styrker kroppens naturlige og reflektoriske stabilitet, styrker fødderne, benene, ryggen og maven samt bækkenbunden, så også dén bliver naturlig stærk. Balancen trænes og vi løsner op for spændinger eksempelvis i skulder og nakke.
Til sidst slutter vi af med en god afspænding, der skaber en god kontakt til kroppen og sænker stress.

Denne træningsform kan give dig en bedre kropsholdning, viden om hvordan spændte muskler kan afspændes, stærkere bækkenbund samt bevidsthed om gode stå-, sidde, -og arbejdsvaner. Træningen er derfor gavnlig for rigtig mange – unge som ældre, trænet som ikke trænet og mand som kvinde.