Billede af skuespilleren, gøgleren og filminstruktøren Erik Clausen, foredragsholder ved FOF Aarhus

Foredrag med Erik Clausen - "Aldrig mere i morgen"

I din egen film er du aldrig statist

Af FOF-anmelder Hedwig Kamphof, lektor ved VIA sygeplejerskeuddannelsen

Erik Clausen blev introduceret som et renæssance-menneske på grund af alle de forskellige kunstneriske udfoldelser, han har beskæftiget sig med gennem mange år. Under foredraget kom disse kvaliteter meget tydelig frem. Der var på podiet også indrettet plads til guitaristen Anders Bækholm, som ifølge Erik Clausen kunne ”redde hans røv”. De havde et godt samspil: Når Clausen tog afstikkere fra sin fortælling, fik Bækholm ham tilbage på spor. Han akkompagnerede med guitar og lavede lydeffekter, når Erik Clausen sang, dansede eller gik rundt på scenen.

En hyldest til de frie tanker

Erik Clausen indledte med, at han kom for at hylde den frie tanke, som ifølge ham selv kommer i billeder og ikke i tal. Under hele foredraget skildrede han filmiske billeder, og dermed fangede han publikum fra starten. Han fortalte om, at vores egne film ofte starter med en drøm, men aldrig kan blive slettet. Men vi kan bruge nogle mekanismer, der kan sætte filmen på pause for en stund, så der er tid til eftertanke. Han stillede spørgsmålene: Vil du gerne se filmen af dit eget liv? Vil du vise din film til andre?

At blive bevæget

Under foredraget mødte vi forskellige mennesker, som har haft betydning for eller bevæget Erik Clausen gennem hans liv. Han fortalte blandt andet om Kim Larsen, der, ligesom ham, var interesseret i at bevæge andre. Som en hyldest til Kim Larsen sang vi ”Jyllingevej”, som Clausen og Larsen har skrevet og komponeret sammen.

Humor

Gennem flere eksempler talte Erik Clausen om, hvad humor er. Ifølge ham er humor overalt, og han fortalte f.eks. om onkel Carlos begravelse, og det ”mærkelige i at der findes hjertestartere i kirken”. Vi hørte også sangen ”Er det humor, mor?”. Her blev det tydeligt, at børn kan have svært ved at se det humoristiske i det, som voksne synes er sjovt, og at meget af det man griner af, faktisk er ondskabsfuld. I stedet for bør vi lege med humor og tale med de døde: ”De svarer nemlig tilbage i ens fantasi.”

Aldrig mere i morgen

Filmen ’Aldrig mere i morgen’, som Erik Clausen har instrueret, kalder han en poetisk og opbyggende film om døden. At lave en sådan film, kan, ifølge ham selv, kun lade sig gøre, hvis man ikke er bange for noget. Han sagde, at ordene ”aldrig mere” er barske og kategoriske, men vi skal alle sammen den vej. Og: ”Du er først død, når du er glemt.” Derfor argumenterede han for tilgivelse, hvor døden bruges som en erkendelse af at komme videre.

Foredrag: Aldrig mere i morgen – Erik Clausen
Tid: Torsdag d. 29.oktober 2020 kl. 19.00-21.00
Sted: Musikhuset Aarhus
Arrangør: FOF Aarhus i samarbejde med Musikhuset Aarhus

Anmelder ved FOF Aarhus' Anmelderkorps, Hedwig Kamphof

Jeg hedder Hedwig Kamphof og er underviser på sygeplejerskeuddannelsen i Horsens. I min fritid besøger jeg gerne forskellige kulturelle aktiviteter og har i mange år været kursist hos FOF. Jeg tilmeldte mig anmelderkorpset, da jeg gerne vil være involveret i det kulturelle liv i Aarhus på en ny måde og udvide min horisont.