Billede af skuespiller Jens Jacob Tychsen, foredragsholder ved FOF Aarhus

Foredrag med Jens Jacob Tychsen - "Bag om Badehotellet"

I stue med hr. Weyse

Af FOF-anmelder Helena Krogh Jensen, nyuddannet kommunikatør fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Lysene dæmpes, en klassisk Badehotellet-melodi begynder, og ind på scenen træder Jens Jacob Tychsen. Eller er det mon hr. Weyse, som er trådt direkte ud af Badehotellets hyggelige dagligstue og ind på scenen? Man bliver helt i tvivl, og tvivlen vokser kun, mens han underholder med en af hans mange sange. Det er næsten, som om man sidder i den mønstrede sofa med en lille kop te og noget af fru Andersens lækre hjemmebag, mens man lytter.

God stemning sammen med hr. Weyses unikke karakter

Tvivlen om hvornår det er Jens Jacob Tychsen, og hvornår det er hr. Weyse, der står på scenen, forsætter hele foredraget igennem – og det fungerer! Hr. Weyses kendte karaktertræk, som en lidt selvglad og dramatisk type, passer strålende ind på scenen. Der er hele vejen gennem foredraget en munter stemning, og de mange vittigheder udløser højlydt latter og klapsalver. Dog var undertegnede et stykke under publikums gennemsnitsalder, hvilket betød, at et par af vittighederne røg mig over hovedet – men resten af publikum morede sig altså gevaldigt!

En tur med på optagelserne

Tychsen kombinerer på glimrende vis sine egne historier som skuespiller med fortællinger fra optagelserne af Badehotellet – og det er her, at man virkelig føler, at man kommer med ’Bag om Badehotellet’. Settet åbner sig for publikum, da vi på storskærm ser Badehotellets rigtige lokation: et halvt overskåret hotel, og vi bliver taget på tur igennem alle rummene. Tychsen fortæller samtidig, hvordan en typisk optagedag ser ud. Her deler han gode historier om cognac mellem regnskyl og nærdødsoplevelser i Vesterhavets kolde bølger. Alle disse fortællinger giver en glimrende forståelse for, hvordan Badehotellet egentlig bliver til.
Aftenens største latterbrøl lyder, da en skøn video med fraklip rammer storskærmen. Og det er da også svært ikke at bryde ud i latter, når fru Andersen (spillet af Bodil Jørgensen) ’leder efter sine patter’ og Helene Aurland (spillet af Cecilie Stenspil) ikke kan holde masken, når Tychsen med dramatisk Hr. Weyse-manér siger sine replikker.

Man kan ikke undgå at komme i godt humør, når Tychsen tager en med ’Bag om Badehotellet’. Og som han selv synger: ”Let’s do it, let’s fall in love,” så gør man det! Med foredraget forelsker man sig kun endnu mere i Badehotellet.

Foredrag: Jens Jacob Tychsen - Bag om Badehotellet
Tid: Torsdag d. 27. februar 2020 kl. 19.00
Sted: Musikhuset Aarhus
Arrangør: FOF Aarhus i samarbejde med Musikhuset Aarhus

Billede af Helena Krogh Jensen, anmelder ved FOF Aarhus

Hej! Jeg hedder Helena Krogh Jensen, og jeg er nyligt færdiguddannet kommunikatør fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Jeg er med i FOF Aarhus anmelderkorps, fordi jeg mener, at det er en oplagt mulighed for at udvide min horisont indenfor forskellige emner, som jeg måske ellers ikke ville have haft mulighed for at høre om. I min fritid er jeg stor fan af gode historier både i form af bøger og film. Yderligere bruger jeg meget tid med mine venner og familie.