Jesper Clemmensen | FOF Aarhus | Foredrag

Foredrag med Jesper Clemmensen

The ghost ship from hell!

Af FOF-anmelder Magnus Jørgensen, cand. mag i historie

Son: “Tell me about the ghostship from hell!” Papa: “Sorry, son! I cannot, but there was a ship and a trip.” Således begynder en utrolig historie om en pram, som tilfældigvis havnede på Møn lige inden 2. verdenskrigs afslutning. Men kan den store verdenskrig stadig overraske os?

En gyser historie

Udgangspunktet for oplægget er Jesper Clemmensen og Thomas Albrektsens bog: Skibet fra Helvede, som er en historie, der er så virkelig, at den overgår fantasien. Denne ghost story – af et veltilrettelagt oplæg og værk – handler om den forfærdelige historie om en pram med fanger som den sluttelige NAZI-løsning på jøderne.

Clemmensen og Albrektsen har været i rigsarkivet og udlandet for at lede efter opholdstilladelser, opsporing af vidner, overlevende og efterkommere. Her sporede de sig frem til, at spøgelsesprammen kom fra koncentrationslejren: Stutthof. Undertegnede kendte slet ikke til historien og ej heller lejren: Stutthof. Dermed var scenen sat til nye overraskelser om nazi-regimets forkastelige forbrydelser.

Overraskelsen fra de syv have

Når de fleste mennesker hører om koncentrationslejrene forbindes det med foragt for retten til at leve, udryddelserne af jøderne, og umenneskelig behandling af fangerne. Det samme gør sig gældende med denne historie. Det viste sig, at da nazi-folkene evakuerede lejren Stutthof, blev de fleste fanger gennet ned i en pram, som fragtede dem fra Polen til Tyskland og Møn. Fangerne var en sælsom blanding af polakker, russere, jøder, kommunister, danskere og andre europæere. De ankom til Møn, hvor forfatterne ca. 80 år senere begyndte at grave historierne frem.

Efterkommeren Dorte havde ikke så meget at fortælle for hendes polske far havde lukket af. Myndighedernes rapport om faren kunne man heller ikke blive klog på for hans beskrivelse om det, han oplevede fyldte ikke mere end et afsnit.

Og mens hele Danmark fejrede befrielsen d. 5. maj 1945, var der en humanitær katastrofe på Klintholm. Tyskerne stak af fra ansvaret og tilbage var der nogle panserbasser, som bare holdte vagt i nogle uniformer.

Hvordan endte det?

Sagen er, at jeg tror, at det er svært at forestille sig, hvordan rejsen var på denne pram. Fuld forståelse for, at vidnerne har fortrængt det eller ikke har villet give det videre for det må have været en meget speciel oplevelse. Om ikke andet, så tror jeg, at alle os, der hørte dette foredrag allerede var rørt. Uden at have læst bogen, vil jeg mene, at svaret på, hvad der skete i Stutthof under evakueringen, og på prammens sidste tur, er at finde i denne bog. Jeg overrasket, og oplægsholderen skal have en anbefaling med på vejen. Jeg håber inderligt, at de bliver ved med at udforske nogle af nazi-regiments glemte forbrydelser.

Foredrag: Skibet fra helvede v/ Jesper Clemmensen
Tid: torsdag d. 7. april 2022, kl. 19
Sted: Elværket, Åbyhøj
Arrangør: FOF Aarhus i samarbejde med Elværket Åbyhøj

Billede af FOF Aarhus anmelder Magnus Jørgensen

Jeg hedder Magnus Jørgensen. Jeg er med i FOF Aarhus' anmelderkorps, fordi jeg gerne vil være med til at formidle viden om alt fra politik til historie. Jeg er en formidler med et stort F! Jeg har tidligere studeret historie, så i min fritid læser jeg mange bøger om fortiden, nutiden og såvel om samtiden. Jeg følger med i verdens brændpunkter og søger forklaringer på verdens kompleksiteter. Jeg holder også af at gå til foredrag, og jeg har desuden selv været ansat som foredragsholder fra tid til anden.

Publikum | FOF Aarhus | Foredrag

Foredrag

Sulten efter ny viden?